tisdag 6 september 2016

Veckomatsedel, hostmedicin och Currykorvgryta med äpple.

Hej!! Tisdag och jag brukar ju dela veckomatsedeln då. ;) Jag är fortfarande dålig, ikväll har det varit värre än igår känns det som, kanske för att jag inte riktigt hunnit vila idag. =/. Jag var ner på Hälsocentralen i förmiddags och fick träffa läkare lite snabbt, de lyssnade på lungorna, jag har iallafall inte lunginflammation. Men jag fick hostdämpande, Lepheton, utskrivet så jag hoppas att jag får sova inatt! 

Så veckans matsedel är ganska oinspirerad, jag har bara inte ork att planera, blä. Tagit rätter som känns väldigt enkla och snabba. ;) 

MÅN: Pasta Bolognese (från frys)
TIS: Sill, ägg, potatis och kall sås
ONS: Hemgjord pizza (på pizzakit)
TORS: Korv med bröd 
LÖR: Surströmmingskräftskiva med min familj
SÖN:  ??

Här är ett recept jag delat tidigare i bloggen, men då utan bild. ;) Denna åt vi förra veckan. Härligt nu när det är äppelskörde-tider! 
CURRYKORVGRYTA MED ÄPPLE
Ca. 600 g falukorv
1-2 gula lökar
2 stora äpplen
2 tsk curry
2 msk tomatpuré
salt och peppar
2 msk smör el. margarin
ca. 2,5-3 dl matlagningsgrädde (går också med vatten eller mjölk).
1. Skiva löken, skala äpplena och skär i klyftor. Skär korven i kvartar.
2. Smält smöret med curryn i gryta eller stekpanna. Lägg i löken och låt den ta smak av curryn. Lägg i äppelbitarna, tomatpurén, grädde, salt och peppar, låt koka 6-8 min tills äpplena och löken är mjuka.
3. Lägg i korven och låt det bli genomvarmt. Servera med ris, kokt potatis eller pasta! Supergott!!

Nu blir det sängen, godnatt! 

1 kommentar:

solokatt76 sa...

Åhh surströmmingsskiva lät godast 😉

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...