lördag 24 september 2016

Härlig oplanerad helg, och två recept på goda smårätter!

Hej! 
Skönt som sagt med en "oplanerad" helg!  Stortrivs. 
Igår gjorde jag mitt första träningpass på en månad, så länge har jag haft paus p.g.a. dessa jäkla sjukdomar. Förstå känslan vad skönt att röra sig mer än promenader! 
Igår åt vi också tapas/plockmat i uterummet till middag, det är så himla gott!! 
Ostar, salami, rostbiff, oliver, inlagda vitlöksklyftor, jordgubbar, lantbröd och massa annat småplock. 


 De enda rätterna vi lagt ner nån mer tid på var först denna, som dock bara tar typ 12 min. ;) Ätit det så ofta hos andra och tycker det är så gott, men aldrig lagat det själv förrän nu: 
 Gratinerad Brietårta
500 g Brieost (en hel sån där rund, men vi tog en liten, vi var ju bara vi)
Honung
Valnötter
Sätt ugnen på 225 grader. Gör ett rutmönster i osten, lägg den i en form och ugnsbaka ca 10 min. Ringla över honung och strö över valnötter. Jättegott! 


Och så den här rätten som jag hittade recept på hos Gradinskan, också den enkel och mycket god. Det blev sån bra kombination av salt och sött med rödbetor, bacon och feta! Prova! 





Rödbetor med bacon och fetaostströssel 4p
6 stycken medelstora rödbetor
1 paket bacon
200 gram fetaost
1 kruka rucola
Koka rödbetorna med skal i saltat vatten ca 20 min tills de är mjuka men spänstiga (för oss tog det dock längre tid, hade kanske lite större rödbetor). Häll av rödbetorna och skölj dem hastigt i kallt vatten, gnid av skalet och skär dem i klyftor. Skär baconet i mindre bitar, stek och låt det rinna av på hushållspapper. Lägg upp rödbetorna på ett fat och strö över fetaost och bacon, toppa med rucola. Så himla gott!

Jag och Mattias satt kvar i uterummet även sen barnen lagt sig, spelade nostalgimusik, smakade av årets svartvinbärslikör och såg ett avsnitt av "Miss Fisher" (snart slut på säsong 2! Gah!) innan vi gick in och såg "London has fallen", lagom med actionfilm en trött fredag. ;) 
 Idag sov jag alldeles för länge, men skönt var det och jag får ställa om mig från natt till dagjobb sakta.  
Efter lunch for vi ner på bibblan, jag hade en reservation att hämta ut och Mattias skulle lämna tillbaka en bok, och efter det blev det Erikshjälpen! 
Jag köpte hela fem plagg till mig själv, i nyskick!  Haha, snöat totalt in på klänningar, tre nya svarta blev det. 
 Det blev också några tygstuvar från Eriks. =) 
Kiron lånade fyra böcker och Tiril tre, Mattias en och jag tre. Kan ni gissa vilka som tillhör vem? ;) 

Sedan vi kom hem har jag och Mattias filat lite på en ansökan vi måste skicka in, lagat och ätit gomiddag igen (Harissamarinerad fläskfilé med tomatdressing och hasselbackspotatis), och sen tog M och barnen en liten Pokemon Go-runda medan jag kikade efter presenter till K på nätet. 
Nu ska jag och M se lite film, blir nog ev. nya Zoolander, kanske. 
Ha en fortsatt fin kväll! 

1 kommentar:

solokatt76 sa...

Ja det är så skönt att bara ta saker som de kommer ibland och inte ha massa inplanerat. Våra oplanerade helger brukar iofs fyllas av liknade saker som de planerade dock, fast med en mera "det får bli som det blir"-känsla.
Det blev lite tapas oxå hos oss denna helg. De två recepten som du lade upp är två stora favoriter. De två och baconlindade dadlar = mums för magen!!

Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...