torsdag 29 september 2016

Drömfångare och Plommonmarmelad.



Hej! Idag har det verkligen inte hänt något speciellt. Sov, igen, för lite och vilade en stund på dagen efter jag lämnat barnen. Har sen mest pluggat och pysslat med alla vardagssysslor, hämtade barnen och började med maten, tränade medan den puttrade på spisen (köttfärssås). Regnet har öst ner större delen av dagen, riktigt tråkväder! 
Imorgon har barnen Skoljoggen, hoppas verkligen det är bättre väder då! 

I måndags virkade jag klart min Drömfångare och satte till snörena med fjädrar och träpärlor. Materialsatsen köpte jag i en pysselbox via 101 nya Idéer, har länge velat göra en Drömfångare och tänkt att jag ska testa en virkad variant. SÅ JÄKLA NÖJD! =) Vill göra fler! 


 Love it! 

 Igår kväll kokade jag ju Plommonmarmelad. Det påminner mig så mycket om farmor, hon och farfar hade en stor tomt och växthus och odlade allsköns grönsaker, frukt och bär, det fanns både jordgubbar, olika vinbär, krusbär, potatis, sockerärtor, morötter, rädisor, gurka, tomater, körsbär, plommon, äpplen osv... =) Och deras hus luktade ofta svartvinbärssaft och plommonmarmelad. ;). Och varm hjortronssylt. 
 Gott blev det iallafall, åt på rostat imorse och här kommer receptet! Jag delade receptet i tre då jag hade ungefär ett halvt kilo plommon, blev 1,5 små burkar marmelad. ;)  Hittade receptet här

Plommonmarmelad med vanilj & kanel
1,5 kg fasta syrliga plommon
1 kg socker (ca 11 dl) eller syltsocker
0,7 dl vatten
0,5 kanelstång (valfritt)
0,3 vaniljstång (valfritt)
Rensa skölj och kärna ur plommonen, eller koka dem hela (men då måste du räkna dem noga innan du kokar så du kan plocka bort alla kärnorna). 
Lägg plommonen i en gryta med vattnet och koka upp, rör då och då. 
Dela och skrapa ur vaniljstången och tillsätt tillsammans med kanelstången. 
Koka på svag värme under lock ca 30 min, rör då och då så det inte bränns. 
Tillsätt sockret, koka på högre värme under omrörning ca 10-15 min till bra konsistens (gör ev. marmeladprovet, då häller du upp marmelad på en kall tallrik och låter det kallna litegrann, dra sen fingret igenom "pölen". Om linjen inte sluts igen är marmeladen färdig.)
Häll upp på rena burkar (sterilisera 10 min 100 grader ugn) och förslut direkt. Går att frysa in i plastburkar om du vill ta fram lite i taget. 



Ikväll har jag och mest Mattias hällt upp årets vin på flaskor! Blev runt 25 liter i år. Lite svagare än förra året (tack och lov) men ändå starkt, 14 %. Smakar ganska likt förra årets tror jag men vi ska jämföra framöver. ;) 
När barnen somnat har vi sett True Blood och M har tränat (han har kört alla kvällar denna vecka hittills,haft ett ännu längre uppehåll än mig!). Nu blir det hopp i säng, imorgon eftermiddag börjar arbetshelgen, godnatt! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...