tisdag 27 september 2016

Festlig köttfärspirog, älskad shopping och veckomatsedel.


Hej! 
Delar med mig av ett recept som vi lagade i helgen, ur min favvokokboksförfattares Barbro Lönnegens bok "100 läckra pajer", kan nog kalla henne det eftersom jag har tre av hennes kokböcker.  ;) 
Festlig köttfärspaj/pirog med chili 6 p
Pajdeg: 1 rulle kyld smördeg, färdig pajdeg eller nedan: 
3 dl vetemjöl, eller 1 1/2 dl vetemjöl och 1 1/2 dl grahamsmjöl
125 g kylskåpskallt smör
2-3 msk vatten
Mät upp mjölet i en skål. Skär det kalla smöret i bitar och lägg ner i mjölet. Finfördela in smöret i mjölet till smulig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Undvik att knåda eftersom pajdegen då lätt blir seg och inte så spröd efter gräddning. 
Fyllning: 1 hackad gul lök
1 pkt 140 g bacon i strimlor
1 msk smör
500 g köttfärs
1 msk potatismjöl
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 ägg
1 dl vatten+1 msk koncentrerad kalvfond
1 röd paprika i tärningar
1 tärnad röd chili eller 2-3 tsk chilipulver
Pensling: 1 uppvispat ägg
Gör pajdegen enligt beskrivning. Platta ut och lägg i plastpåse i kyl minst 30 min. 
Fräs lök och bacon i en stekpanna. Blanda köttfärs med potatismjöl, salt och peppar. Tillsätt ägg och späd med vatten, smaksatt med kalvfond. Arbeta till smidig färs. Blanda ner paprikatärningar, chili, lök och bacon. Sätt ugnen på 200 grader. 
Rulla ut smördegen eller kavla ut pajdegen. Forma färsen till en limpa och lägg den på ett ugnsfat. Svep in färsen med pajdeg. Får du deg över, sporra ut blad och lägg på som garnering. Pensla hela degen med uppvispat ägg. 
Grädda nere i ugnen ca 45 min. Servera varm med sallad, oliver, fetaost. =) Gott! 

Sov riktigt uselt både jag och Mattias och barnen turades om att vara vakna så seg dag. Det har det inte hunnits med så mycket mer än ett möte mitt på dagen nere i Sundsvall! Allt gick bra, vi ska ses igen om några veckor och efter mötet for vi på Birsta City och Charm och tog en fika!

Jag hade blivit lovad att få kika in på Ohlssons tyger som nu öppnat i Birsta istället för inne i Sundsvall, och de har haft öppningserbjudande t.o.m. idag tisdag, 20% på hela sortimentet. =) Tyckte jag var duktig som inte köpte mer, haha! Färgskalan på den mesta shoppingen idag blev blå! Tygerna är till presenter och julklappar. Köpte också lite pyssel, presenter och ett fint halsband, och sist men inte minst, örhängena! BLÅ ROSOR! Hanna-örhängen deluxe, klart jag måste ha dem! Ur&Penn sålde massor av örhängen för 25 kr och halsband för 50 kr så jag fyndade, var mycket som var väldigt prissänkt. ;) 

 Jag menar, titta bara. Blå rosor! Älskar´t! 

Sen snärta hem och fixa mat, tränade medan maten stod i ugnen, Kycklingben med ris och sweet chilisås, enkelt och så gott! 
Tisdag idag och då blir det ju veckans matsedel! 
MÅN: Fryspizza (Hanna jobbar kväll)
TIS: Kycklingben, ris och sweet chili
ONS: Risgrynsgröt (Tirils önskan)
TORS: Spaghetti och köttfärssås
FRE: Fryslasagne (H jobbar kväll)
LÖR: 3-rätters på Logen, förhoppningsvis!!!
SÖN: Hamburgare med bröd (H jobbar kväll)


Tack och godnatt! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...