tisdag 5 april 2016

Träning, veckomatsedel och recept på Köttfärsrisotto med yoghurtsås.

Hej på er! 
Som vanligt flyger tiden snabbare iväg när man är ledig. Plock och fix här hemma, hjälpa Kiron med läxan, laga mat  och måla ett förhoppningsvis sista varv på en hylla så är tiden ganska slut. Tiril hade ju simskola ikväll också så då passade jag på att simma igen, som förra veckan. 
Nu med nya mobilen har jag mer plats för appar så har börjat med Runkeeper igen, har ju tränat iallafall också men det blir liksom lite pepp att "dokumentera". Och den nya mobilen har ju också stegräknare, ännu en bonus!! 
Igår körde jag första zumban på ett tag, jag har tappat skivan med mina favoritpass så det har blivit lite mindre zumba. Men på youtube finns en del kul zumba/latin dans och igår körde jag andra passet med Linda Edler. =) 

Var väl två veckor sen senaste veckomatsedeln, har ju varit lite uppochnervända veckor. En ganska så fullbokad vecka blir det denna vecka med, mycket på agendan som utbildning på jobbet och på fredag begravning... =( 
Men här kommer matsedeln för vecka 14. De färgmarkerade orden kan ni klicka på för recept. 

MÅN: Köttfärsrisotto med yoghurtsås (recept se nedan)
TIS: Ugnsstekt laxfilé med potatis och örtsås
ONS: Pölsa och potatis
FRE: Tacos
LÖR: Tonfisksallad
SÖN: Grillade fläskkotletter med mammas potatisgratäng
Köttfärsrisotto med yoghurtsås 4p
4 p ris
1 st gul lök
400 g köttfärs
2-3 morötter
1/2 dl chilisås
1 tsk salt
Yoghurtsås:
2 dl matyoghurt el. turkisk yoghurt
2 msk bostongurka
2 msk chilisås
1 krm salt
1 krm grovmalen svartpeppar
Koka riset.  Gör under tiden köttfärsröran och yoghurtsåsen.
Hacka löken. Skala och riv morötterna.
Stek köttfärsen och löken på medelhög värme i en klick smör så att köttfärsen blir genomstekt och får lite färg och löken blir genomskinlig. Salta och rör om.
Sänk värmen när det börjar få färg. Tillsätt ev. mer smör eller olja så det inte bränner fast.
Tillsätt chilisåsen och morötterna. Rör om och låt koka på svag värme ett par minuter.
Blanda köttfärsröran med riset.
Blanda alla ingredienser till yoghurtsåsen och rör om. Klart.
Servera yoghurtsåsen till köttfärsrisotton.

1 kommentar:

solokatt76 sa...

Zumba är så kul. Jag har oxå kommit igång igen och kan dessutom ta i ordentligt.
Jag drömde om dig inatt =) finns att läsa på min blogg..
Beklagar sorgen igen. Aldrig kul med begravningar..
Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...