tisdag 12 april 2016

Min bästa ugnspannkaka och veckomatsedel v. 15.

Hej!
Finvädret har fortsatt idag men jag har inte varit ute riktigt lika mycket, jag tror faktiskt att jag bränt mig lite litegrann. Läste ut senaste boken och sen gick jag in, massor att ta itu med inne också. ;) Försöker bl.a. få till lite vårkänsla här. Tvätta massiva högar med tvätt. Städa litegrann. Planera veckomatsedeln och shoppinglistan. Och jag hade en massa att ta itu med på datorn, som tex. barnens sommarscheman. Även sova ikapp lite. Så gick en ledig dag...
Grattis igen till Ia som fyllde 35 år idag! Vi ska gratta henne senare då det inte hanns idag.  

Tisdag och det betyder simskola på kvällen, och jag passade återigen på att simma jag med! Härlig rutin!

Tisdagar här i bloggen betyder också OFTAST att jag har veckomatsedeln klar. Här är denna veckas!

MÅN: Fryspizza (Hanna jobbar kväll)
TIS: Ugnspannkaka med korv (se recept nedan)
TORS: Sambal-kotletter och potatisgratäng
FRE: Varmkorv och mos (Hanna jobbar kväll)
LÖR: Grillad lax, potatis och hemgjord hollandaise/citronsås
SÖN: Hamburgare och strips (Hanna jobbar kväll)

Här kommer receptet på min bästa ugnspannkaka, här med korv men variera med kassler, skinka, bacon eller sidfläsk. ;) Rivet äpple eller 5 dl blåbär är också en variation, eller för all del bara som den är utan nån tillsats i. 
Stor sats så vi får matlådor också. 


Ugnspannkaka 8p (en stor långpanna, 30x40)
6 ägg
12 dl mjölk (funkar utmärkt med soyamjölk också =P) 
6 dl vetemjöl
1 tsk salt
Tillsats: 500 g korv, skinka eller bacon
Till pannan: 1 msk matfett
Sätt ugnen på 225 grader. 
Vispa ihop äggen med hälften av mjölken, tillsätt mjöl och salt. Vispa smeten slät. 
Blanda i resten av mjölken, låt stå och svälla en stund. 
Under tiden kan du smörja en långpanna och lägga i korven i bitar, bryn i mitten av ugnen  en stund (kanske 5 min?). Ta ut, tillsätt mer fett om det behövs och häll över smeten. 
Grädda i mitten av ugnen ca 30 min tills pannkakan stelnat och fått fin färg. Skär i bitar och servera med råkost och lingonsylt. Mumma! 


Ja, jag och Ester har gjort lite mer vår idag, hon står för bästa trivselkänslan. ;) 
Bytte kuddfodral, plädar, överkast och gardiner i sovrummet igår men känner mig inte färdig än, samma i vardagsrum och kök inte klar fast textilier är bytta. Så det är bara att greja vidare. 
Vi avslutade kvällen i soffan med lite "Bron"... 
Nu är det hög tid för godnatt!! Sov så gott!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...