onsdag 27 april 2016

Jordgubbsmuffins och sjukling.

Hej!

Idag fick skruttan vara hemma och vila. Hon är hes och lite krupphostig, speciellt imorse så det kändes bäst, är ju ett helt annat tempo på förskolan. Ingen feber tack och lov. 
Jag hade kortkväll idag så det blev bara någon timmes vabb för M då han fick åka hem tidigare. Dock skulle vi haft möte på jobbet som blev inställt då fler än jag inte kunde just idag. 

Vi hade för en gångs skull jordgubbar hemma idag, de brukar ju bli uppätna direkt. ;) Men vi passade på att baka Jordgubbsmuffins! I receptet HÄR var det 12 muffins i  muffinspanna men jag fick 18 så ni får väl anpassa lite eftersom. ;) 

JORDGUBBSMUFFINS 12-18 st
200 g smör
2 dl strösocker
3 st ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
ev. några droppar citronarom
4 dl  vetemjöl
0.5 dl mjölk
ca 0.5 liter (250 g) jordgubbar
Mät upp smör och strösocker. Låt stå framme en stund så smöret blir rumsvarmt och mjukt.
Smörj muffinspannan om du använder en sådan, eller ställ ner formar. ;) 
Rör smör och socker till en jämn smet.
Tillsätt äggen ett i taget. Vispa till en jämn smet för varje ägg (ca 5-10 sek med elvisp).
Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och eventuellt citronarom och vispa till en jämn smet.
Tillsätt vetemjölet och mjölken. Rör/vispa till en jämn smet. Rör inte längre tid än att det är blandat.
(Tänk på när du mäter upp vetemjölet att inte gräva med decilitermåttet i mjölpåsen för då packas mjölet och man tar alldeles för mycket vilket leder till torra och kompakta muffins. Väg eller häll upp mjölet i litermått istället.)
Fördela smeten i muffinsformarna. De bör fyllas till 2/3 eller lite mer.
Skär jordgubbarna i små bitar. Tryck ner jordgubbsbitarna i muffinsarna.
Grädda mitt i ugnen i 200°C i 18-20 minuter. Vill du göra mindre muffins i bakformar gräddar du dem i 175°C istället. När de är klara ska de vara gyllengula på ytan och om du känner med en provsticka ska den vara torr. 


Tiril har i övrigt mest kikat på film idag. Målat och ätit glass. ;) 

Och så byggde vi pussel tillsammans! 
Nu har jag två dagar ledigt och det blir hemmamys med min tösabit, hinner ju med fredagsmys också, börjar 12 på lördag och jobbar sen hela valborgshelgen så familjen får fira utan mig. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...