fredag 12 februari 2016

Friyay, ledig helg och Jaktlåda! =)

Hej! Hääärligt med ledig helg!! =D Fredagskänslan är en helt annan när man står inför ledig helg, kan jag tala om ;) 

Idag har jag varit i farten mest hela dagen, först på jobbet och sen här hemma, har städat lite, bakat och lagat mat...Och grejat med barnen såklart. 

Till middag lagade jag en god rätt jag inte gjort förr! Jaktlåda.
 Jaktlåda 4 p
450 g färs (älg el nöt)
1 pkt bacon
6 dl makaroner, okokt
1 st brk reme fraiche
3 msk ketchup el chilisås
1 st buljongtärningar
3 dl grädde
1/2 st purjolök
1/2 påse riven ost
Gör så här:
Bryn köttfärs och bacon, salta och krydda efter behov och slå sedan över det i en stor skål. Hacka purjolöken och ha i skålen.
Koka spiralmakaronerna som sedan slås över i samma skål. Blanda ihop allt och ha över i en gratängform.
Koka ihop grädden, buljongtärningarna och creme-fraichen och tillsätt sedan ketchup el. chilisås. När det har kokat ihop, slå det över blandningen i gratängformen.
 Strö den rivna osten över och grädda/gratinera i ugnen i cirka 30 minuter i 225 graders värme. Jättegott! 


Efter maten satte jag och Tiril oss och pysslade lite. Hon har sitt kalas imorgon så det blev lite pyssel till dess, bild får jag visa imorgon ;) 
  
Och Mattias fick gå ut med snöslungan....snön bara fortsätter vräka ner! Det är ett riktigt träningspass att gå nån längre bit i denna oplogade tunga snö! 
 Stackars änder trodde nog det var vår för nån dag sen, verkade helt vilsna på vår förskolegård i snöyran! 

När barnen somnat och vi fixat lite till inför kalaset imorgon såg vi först lite "Shadowhunters" och sen film, "Jennifers Body" en rysar"komedi" som jag velat se länge. =) Den var rätt bra! 

Vi har inga speciella planer inför Alla hjärtans dag i år, men Mattias köpte med sig en blombukett hem idag och så ska vi äta lite räkor och gott imorgon kväll. =) Jag har bakat lite hjärtliga bakverk, men i övrigt mindre hjärtpyssel än i fjol! Fast då vabbade jag och det har jag inte behövt nu, så man får väl se det positivt. ;) 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...