söndag 10 maj 2015

Vår helg med gott på faten (och recept på god citronkräm!)

Här fortsätter sjukstugan, Tiril har haft feber hela helgen och blir hemma fortsatt till veckan. Jag jobbar kvällar så vi kan lösa det utan vabb mer än nån halvdag tror jag. Det är så synd om henne, tar på att ha feber så länge. Kommer nog ringa vc. imorgon om hon ännu har feber för då blir det fjärde dygnet... 
 Mattias har blivit förkyld och känner sig risig. Kiron är snuvig fortfarande men piggare och ska få gå på skolan (herregud han missar ju så mycket i vår!). Jag är förkyld men inte jätte så det är lugnt. ;) 

Vi har ändå haft en fin helg. Skönt att vara lediga tillsammans, känns som att förra lediga helgen var vi ju igång nonstop så vi har tagit det något lugnare denna helg. 
Ätit god mat fredag... (snabbmarinerad kyckling i lergryta)
 ...chillat... 

...varit en snabbis på loppis... Jag höll på krevera efter en vecka endast hemma med sjuka barn så detta var lite terapi för mig. Hittade ingen hylla som jag var ute efter men det blev lite smått och gott ändå. ;) 

....Mattias har varit i pysslartagen, haha! Han har lagat vårt grillskydd som fått små hål, med blommor utklippta från vaxduk. Smart. ;) 

Vi hann få nån soltimme igår lördag så då passade vi på att njuta ute. Barnen satt i uterummet och hade filmmys. Mattias fixade maten och jag satt och virkade och hade det lugnt och skönt. 
 MMM...alltså ätit mer god mat lördag, mums för Mattias grillrökta lax! (Tack Theres för rökspånen! ;)) 


På kvällen kände vi oss lite sociala så det blev lite Wii-spel med Mark och Christina. Tiril gick tacksamt och la sig men vi andra orkade umgås lite. =) 


Och idag har jag varit i rensartagen. Jag har rensat ur två skåp med diverse lampor, ramar och prydnader och fotat ge bort/säljes, och dessutom fotat massa barnkläder att sälja. Ska fortsätta rensandet under veckan som kommer. 

Mattias som fraktat upp en "ny" kyl och frys till stugan, hade med sig go-fika tillbaka från mina föräldrar, mamma och lillkusin Robin hade bakat. =) Seg rabarberkaka med citronkräm. 
Frågade mamma efter recept på krämen för jag vill spara, och skriver därför här där det är lätt att hitta. ;)
CITRONKRÄM PÅ YOGHURT
4 dl turkisk yoghurt
1/2 dl florsocker (ev. mer beroende på hur söt du vill ha krämen)
1 tsk vaniljsocker
Rivet skal från 1 citron
Mums! 



Dagens goda mat var hemlagad tonfisksallad, så jämarns gott, och så har vi sett familjefilm; "Monstret i Paris", innan barnen la sig. 
Sen har jag och M haft lite deckarmys och sett "BECK-Invasionen", såklart popcorn till, för deckare, popcorn och öl hör ihop. 
Nu blir det sova om jag kan, lite fel dygnsrytm än. Godnatt! 


1 kommentar:

solokatt76 sa...

Åhhh vad mycket godsaker det va i det här inlägget! Blir så sugen!!
Krya på till familjen! Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...