onsdag 6 maj 2015

Sjukstatus och Klassisk husmans: Makaronipudding!


 Hej på er! 
Kiron är hemma resten av veckan. Han har blivit mer snuvig igen, hostar mer igen och har haft feber igår och idag, 38.3-38.5 så inte jättehögt men han blir väldigt trött stackaren. Och jobbigt med maten igen. =( Vet inte om det är samma virus som sist som aldrig riktigt gått över (för hostan försvann inte helt, precis som hos mig!)  Han var ju sjuk efter påsklovet (v. 16 och en bit in på v. 17). Jobbigt är det iallafall! Tur att vi inte behövt vabba så mycket ändå, fast man kanske kan tro det. Men jag jobbar ju mycket kvällar, ledigt mitt i veckan och så har det varit lovdagar så det har gått. Jaja, den här veckan blev det iallafall vabb, inatt och imorgon natt för mig. 

Tiril har varit på förskolan idag eftersom inte blev något mer där! 

Vädret ute har varit gråruggigt och trist. Städat och sytt mest. 
Dagens middag var en klassiker och favorit här hemma; Makaronipudding med korv! Mums filibabba tycker hela familjen, även Kiron åt någorlunda bra! 
Så här kommer mitt favoritrecept på Makaronipudding! 
Makaronipudding ca. 6 p: (form ca. 20x30 cm)
ca. 7 dl okokt pasta, koka enligt förpackningen. 
Matfett
600 g korv, bacon eller skinka/kassler
1 gul eller röd lök (jag tog röd idag)
Peppar
Äggstanning:
5 ägg
6 dl mjölk
1/2-1 tsk salt, 
peppar efter smak
1/2-1 dl riven ost. 
Ugn 200 grader
Koka makaronerna enligt förpackning. Låt rinna av. 
Tärna korven/skinkan/baconet. Hacka löken. Fräs kött och lök i matfettet, peppra lite. 
Blanda det stekta med makaronerna och lägg i en smord ugnsform. Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar. Häll äggstanningen över makaronerna och korven i formen. Strö över riven ost.
Grädda mitt i ugnen 30-40 min tills den stelnat och fått fin färg. 
Servera med lingonsylt (godast!) eller ketchup, och rivna morötter. 


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...