måndag 27 mars 2017

Återbruka: ljushållare och ros av värmeljuskoppar!

Hej hej!
Just nu har jag min 5-kvällarsvecka. Idag blev båda barnen hemma, har blivit förkylda och har halsont...

När vi var i stugan sist så pysslade jag ju en del. Har ju redan visat origamivasen, men jag gjorde också pyssel av gamla ljuskoppar från värmeljus. 
Tänkte att jag visar hur jag gjort dessa två, ljuslykta och ros! =) 
Du kommer behöva minst 18 ljuskoppar för båda pysslen (behövde bara gå en runda runt stugan och tömma ljuslyktor så hade jag mer än nog! ;)).
Superlim (limpistol funkar inte till lyktan, limmet smälter), kartongbit, sax. 

Vi börjar med ljuslyktan! 
1. Se till att ha tömt ljuskopparna ordentligt, veke och metalldel ska bort och så mycket av stearinet som möjligt. Du behöver iallafall 14 koppar för detta pyssel. 
2. Vik koppens "väggar" mot mitten så det ser ut som blad, som på nedre bilden. Försök att få det så slätt som möjligt. 
 
 3. Klipp en rundel i kartong, ca 7 cm i diameter ungefär? Limma på 6 blad som på bild 1. 
4. Limma sen nästa lager, omlott ovanpå det undre lagret. Jag använde 4 blad här. Limma till sist ett sista lager ovanpå med fyra blad, omlott och så att kartongen täcks och inte ljuset står mot den. 

5. Låt torka ordentligt, spraymåla ev. om du vill. Jag hade ingen spray med mig. ;) Tänd ljus och njut, och lämna såklart det inte utan uppsikt! 


1. Till rosen behöver du iallafall fyra ljuskoppar. Se till att de är tömda riktigt precis som med ljuslyktan. 
2. Klipp (de är så tunna så vanlig sax funkar, men akta du skär dig på ljuskoppen!) hack med jämna mellanrum, ska bli som blad så inte för smala. Runda till kanterna som på bilden. 
3. Gör likadant med de andra ljuskopparna i så många lager blad du vill ha. Limma dem i varandra, låt torka ordentligt. 
 4. Vik ut bladen lite så de blir mer som riktiga rosor. Det innersta lagret kan du bara trycka ihop lite så blir det snyggare, ska ju bli som en "knopp" innerst. Tryck till rosen lite överhuvudtaget och forma den som du tycker ser bra ut. 
Spraymåla den ev. om du vill! Färdigt! 


M har lagt sig och jag ska se lite film själv... Blir nog Magic Mike som jag ännu inte sett men hört mycket om. ;) Godnatt! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...