tisdag 31 maj 2011

Testar Måltidsmåttet!

Jag har fått chans att testa en ny produkt, som heter "Måltidsmåttet". Det är till för att hjälpa personer äta balanserad och rätt kost, rätt mängd av proteiner (som kött, fisk etc.), kolhydrater (pasta, potatis etc,) grönsaker och ev. sås, man får ett mått för varje. Det utgår från tallriksmodellen, men är ett enklare sätt att översätta den i praktiken! Många äter för stora portioner och därmed för mycket kalorier per dag, och genom Måltidsmåttet kan dessa personer få hjälp att gå ner i vikt, i kombination med rörelse, naturligtvis. Det finns ett mått anpassat till kvinnor och ett till män, båda är för personer som rör sig normalmycket.



Man använder hjälpmedlet till lunch och middag och däremellan äter man frukost och mellanmål som vanligt.
Just nu har de dessutom extra bra pris, 159 kr! =)

Lite info från deras hemsida: "Måltidsmåttet är en ny svensk produkt som ger en normalstor portion av en lunch eller middag. Den hjälper dig att äta en balanserad kost i lagom mängd.

Måttens volymer är beräknade för att ge rätt energimängd och näring för en måltid. Den är framtagen tillsammans med legitimerad dietist Viveca Annell. Måltidsmåttet lanseras hösten 2010 för kvinnor och finns inom kort även för män.

Minska i vikt på lång sikt
För många kommer användandet av Måltidsmåttet innebära att man går ner i vikt, då många äter för mycket och tar för stora portioner. Portionerna och tallrikarna blir större och större, medan de fysiska aktiviteterna går åt motsatt håll. Genom Måltidsmåttet får vi på ett enkelt sätt möjlighet att kontrollera portionsstorleken –utan att väga eller räkna kalorier. Måltidsmåttet verkar på lång sikt.

Måltidsmåttet är anpassat för normalenergiförbrukaren, för kvinnor med normal fysisk aktivitet. Volymerna bygger på Livsmedelsverkets Svenska Näringsrekommendationer¹ och tallriksmodellen².

Vi kan vara överviktiga och samtidigt undernärda. Västvärlden har inga problem att täcka behovet av energi men vi tillfredsställer inte alltid behovet av vitaminer, mineraler, antioxidanter och essentiella fettsyror."

Jag började använda måttet igår till lunch, och det var inga små portioner! Grönsaksmåttet är ett minimum-mått, dvs minst så mycket grönsaker till måltiden...Haha, som variation tog jag gurka och jordgubbar! =)

Ska bli kul att fortsätta testa detta, återkommer med hur det går...=)

1 kommentar:

Anonym sa...

hej Hanna!!

kan inte kommentera på din tävlingsblogg för där är precis som andra bloggar, jag kan inte ens välja att vara anonym, fattar inte vad som är fel...
har iaf "gillat" lillspooky på fejjan o länkat från min blogg så det blir iaf 2 lotter på tävlingen där då jag inte kommenterar på rätt sida. håller iaf tummarna för att jag vinner en kjol till Linn för du syr så grymt fina plagg ju=).

det låter ju jättesmart med måltidsmåttet. tyvärr har jag ätit enligt tallriksmodellen förut och jag ökar i vikt av den snarare än minskar för min kropp är lite speciell. men det ska bli kul att höra hur du lyckas sen=)!! såg förresten väldigt gott ut med jordgubbar som "grönsak" haha.

kramisar!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...