torsdag 19 maj 2011

4 recept på rätter från vår buffé!

Ikväll har jag Vår ruset i Sundsvall på agendan, ska bli riktigt skoj! Har ju ingen kondis att tala om, men jag får väl ta mig fram i "Lunka"-gruppen då. Ska iallafall göra mitt bästa. =)

Här kommer 4 recept på rätter vi hade med på vår fest-buffé! Allt mycket mumsigt, men vill speciellt rekommendera vaniljvisp-glassen för gottegrisen!


KALL LAX MED CRÉME FRAICHE-RÄKRÖRA Á LA MAJ-LIS (ÖVER NATT)
500g laxfilé ben o laxfilé
salt o dill
pressad citron
3 dl fiskbuljong
Ugn 200gr.
Sås: 500g räkor hackade
2 dl créme fraiche
1 dl majonnäs
1 1/2 msk pepparrot
1/2 tsk dragon
1/2 dl hackad dill
1/2 dl purjolök hackad
1. Lägg filéerna i ugnsform, salta och droppa över citron. Bred över dillkvistarna, häll på buljongen och täck med folie. Koka fisken mitt i ugnen ca 20-25 min. Låt kallna i spadet över natten upp till ett dygn. Häll bort buljongen och ta bort dillen.
2. Sås: Rör ihop allt och fördela jämt över laxen, låt stå och dra in några timmar kallt. Garnera med färsk gurka, dill och några räkor före serveringen.


MYRSTACK
Philadelphiaost 1 fp.
Ca 2 dl turkisk yoghurt eller créme fraiche
Rödlök hackad
Svart kaviar
Pommes krydda
Lite citronpeppar
Salt o peppar
Blanda ihop allt utom kaviaren. Den brer du ut i en skål/djuptallrik, sen trycker du försiktigt ut röran i tallriken. Vid servering vänder du skålen uppoch ner på tallrik, när du tar bort den ska kaviaren täcka "rundeln" med röra. Supergott till det mesta, som räkor, kex, på bröd m.m.!!!!!

POTATISSALLAD
Färskpotatis eller vanlig potatis i bitar
Senap (Dijon eller vanlig)
Rapsolja
Rödlök skivad
Rädisor skivade
Oliver
Salt
Peppar
Persilja
Andra kryddor efter smak, som pommes-krydda, dill, gräslök, dragon, vitlökspulver m.m.
Har inte följt några mått på denna utan blandat efter känsla. Ganska mycket senap tog jag, gott!

Koka potatisen och låt ånga av. Blanda ihop senap, olja och kryddor. Blanda potatis, rädisor och oliver i skål, häll över oljeblandningen medan potatisen fortfarande är ljummen, blanda försiktigt runt.


(Lånat bild från Arla-köket, haha sådär lyxig såg inte vår ut!=))
VANILJVISP-GLASS MED DAIMKROSS OCH MARSHMALLOWS
Till form ca. 20x30 cm.
5 dl vaniljvisp
4 dubbeldaim (runt 200 g totalt)
100-150 g marshmallows
Vispa vaniljvispen hårt. Krossa daimen, jag slog utanpå med hammare tills det var små bitar. Klipp marshmallowsen i småbitar (eller använd mini-marshmallows) Blanda ner i vaniljvispen. Frys in i form. Mums filibabba!


1 kommentar:

solokatt76 sa...

Bra!!! Satt precis och undrade över den där myrstacken och vad det kunde vara när jag läste festbloggsinlägget!

Vaniljvispglassen lät ju jättemumsig! Måste provas!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...