fredag 23 januari 2015

Morotsbröd, Päronmuffins och fin ledig dag!

Hej! 
Idag har jag och skruttan varit lediga, så skönt att göra lite vad som faller mig in!

Jag fick lust att baka, så det blev först lite Morotsbröd och sen även Päronmuffins med kardemumma. Skrivit recepten nedan, jag har lagt ut Morotsbröd tidigare men tål att upprepas, och Päronmuffinsen har jag ändrat lite i receptet. 
Morotsbröd

25 g smör smält
5 dl mjölk
1 påse torrjäst
13-14 dl rågsikt
2 msk sirap
2 tsk salt
1 morot riven (2 dl)
Örtsalt, solroskärnor
Smält smöret och häll på mjölken, värm till 45 grader. Häll vätskan över jästen, rör tills den löst sig. Häll i morot, salt, och sirap. Tillsätt sen nästan allt mjöl, rör ihop till klibbig men "fast" deg. Jäs 30 min under duk.
Baka sen ut runda bullar el. limpa på plåt med bakpapper. Låt jäsa 20 min under duk. Pensla med ägg och toppa med örtsalt och solroskärnor (jag hade ingendera hemma så blev utan, gick det med ;)). Grädda nere i ugn på 225 grader, 15-20 min.
Päronmuffins med kardemumma 12 st
125 g smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 3/4 dl fil/gräddfil/yoghurt
5 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vanillinsocker
1 päron
1/2 msk kanel
1 msk socker
1 tsk kardemumma
Vispa socker och smör fluffigt med elvisp, vispa i äggen ett i sänder. Rör ner fil/gräddfil/yoghurt i smör-socker-ägg-blandningen.
Dela päronet i bitar (storlek efter smak) och blanda med kanel, socker och kardemumma.
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och vanillinsocker. Rör försiktigt ner de torra ingredienserna i smeten.
Klicka upp smeten i formar och peta ner de ”marinerade” päronbitarna i smeten. Grädda i 200°C i ca 25 minuter.


Ledig dag var det ja! 
Har varit kallt som tusan, grader mellan 13-20 minusgrader hela dagen. Vackert, men man är glad man inte behöver vara ute mer än nödvändigt. ;)


En stunds lugn med bok och kaffe medan skruttan lekte med My Little Pony. 


När M kommit hem for vi ner på stan, kikade på Åhléns och det blev lite handlat. Jag köpte två klänningar jag kikat på igår, 90 kr st, och ett gör-snyggt halsband med ett träd, för runt 30 kr, allt på 70 % rea och  handlade med vårt presentkort. 
Slapp stå i köket nåt mer för vi beställde pizza och sallad till middag. ;) Sparar kycklingen till måndag. 


Jag och M sitter nu och ser på "The fourth kind", Alien-rysare typ. Spännande! 

Imorgon jobbar jag 12-20.30 och delat på söndag, så jag får se om jag hinner blogga nåt. 
Godnatt! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...