onsdag 7 januari 2015

Årsblogg 2014!

Min årsblogg för 2014. =)
Summerar det som att vi haft mycket att göra, både med hemmet och socialt. Under året mycket pyssel och recept från mig.  Mer än tidigare. Ett roligt år trots ganska mycket sjukdomar, men tro det eller ej har det ändå varit mindre sjukt 2014 än 2013. Positivt. ;)
Klicka gärna på bilderna för att se dem större.

JANUARI
Året invigdes med glögg & tacoskväll med familjen Fahlén (samma datum som i år, en kommande tradition Maria?! =D). Kiron först och sen Tiril åkte på magsjuka, som i slutändan höll i sig i tre veckor med återfall!! Vi åt fondue med familjen Wusch (mums!) eftersom de var sjuka på nyårsafton. Mattias opererade sitt knä igen och medföljande sjukskrivning på det. Det kom till slut MASSOR av snö och jag fick prova på Hulken för första gången, vilket monster! En trött månad rent allmänt, mycket på agendan.

FEBRUARI
 Vi började med rolig dag på Murberget och middag med familjen Wusch. Melodifestivalen började denna månad och blev ett allmänt familjenöje kommande veckor. Tiril fyllde 4 år, stora tjejen! Vi fick barnvakt på Alla Hjärtans dag och hade en mysig middag på tu man hand.  Kiron fick sitt första besök av tandfén efter att ha försökt öppna en ketchupflaska med tänderna, vilket gjorde att den lösa tanden äntligen lossnade! Jag pysslade och donade mycket här hemma. =) Först Tiril och sen jag blev väldigt förkylda.

MARS
Inleddes sjukt för min del, jag var utan röst ett tag! När jag piggat på mig hade jag massor av uppdämd kreativitet så det blev en mycket aktiv pysselmånad då jag bla. testade decoupage för första gången, armstickning, garnägg och mycket annat. Fixade också i ordning mer i sovrummet med läshörnor.  Jag var till ortoped med min fot och fick bara rådet att prova en större pelott, de tyckte att mina besvär inte var tillräckligt illa för att göra något ingrepp som kan förvärra.  Resten av familjen for en helg till Mats och  Hanna där Kiron provade på ridning. Våren var på stark fram-marsch! Vi njöt ute med korvgrillning med familjen Wusch och rensade upp uterummet för året. Rensade och sålde barnprylar på vår "vanliga" bytardag, och månaden avslutades med Mattias 33-årsdag.

APRIL
Månaden och Mattias jobb-premiär inleddes på uruselt sätt! Vår fina Hugo blev påkörd, och samma dag ramlade Tiril på förskolan och tappade en tand... Denna dag var också vår 14-årsdag så av det firandet blev intet förrän ett tag senare.
En härlig söndag piggade vi upp oss med badhusbesök, dock avslutades helgen oturligt med magsjuka för Tiril.
Vi firade påsk med bla. traditionsenlig middag med min familj. Jag pysslade för ett helt kompani.
Barnen fick prova på att åka tåg för första gången. Jag fyllde 33 år!
En helg hade vi barnvakt och hade härlig dag med grannarna, med champagnelunch, besök på relaxen och sen grillmiddag.  Tengil gav oss oro genom att vara borta några dagar men dök tack och lov upp igen!!
Valborg firades med min syster Anki och hennes kille, och familjen Wusch.

MAJ
Förkylningar för Tiril och sen Kiron!  Vi fick en värmebölja med försmak av sommar, och Mattias och barnen for upp till stugan, premiär för i år! Vi gick på tivoli och en massa kalas. Firade morsdag och njöt av våren, fixade till utemiljöerna. Och en hel del pyssel blev det också denna fina månad.

JUNI
Kiron hade temaavslutning i början av månaden.  Förskolan hade också gårdsfest och sen blev det även skolavslutning fast barnen gick några veckor till på fritids/förskola.
Jag och Mattias for på Tallinkryssning med Ia och Daniel, hade det hur kul som helst!  Det blev poolpremiär midsommarveckan! Vi firade en blåsig Midsommarafton i stugan, och dagen efter firade vi mammas 60-årsdag med rolig fest!
 Sista dagen denna månad gick M och barnen på sommarlov och var sen i stugan, jag jobbade en vecka till.

JULI
Jobbade första veckan och sen blev det äntligen semester även för mig! (Eller föräldraledighet först ;)) Det blev intensiva umgängesdagar med Nickebo, Vårdkasen, middagar med vänner och grillkvällar. Vädret var tokvarmt så det blev badpremiär i Starredsnäset.
 Den 10 Juli blev vi officiellt stugägare då vi köpte mina föräldrars stuga. =D Vi tog en tredagarstripp till Lycksele och bodde på hotell, gick på Lycksele djurpark i åskväder, Ansiabadet i värmebölja och firade 2-årig bröllopsdag med mys på hotellrummet.
Vi for sen till stugan och fick snart sällskap av familjen Fahlén över ett dygn. Hem till  stadsfest med vänner (Maria, Daniel, Camilla och Pelle) och sen husfix. Det var så OTROLIGT varmt!!!
När vi äntligen kände oss mer färdiga for vi tillbaka till stugan för några lugna dagar med bara slappande, bad, sällskap av goda vänner (Marianne, och Mark & Tim var där i övernattnings-omgångar) =) Vi hann också med ett besök på galet vackra Rotsidan.

AUGUSTI
Juli avslutades och Augusti inleddes med att vi hade fullt upp med målning invändigt i stugan och sen inredning. Intensiva dagar och det var om möjligt ännu varmare än tidigare, svetten sprutade! Sen hann vi med att varva ner den sista veckan i stugan.
Efter några dagars hemkomst blev det jobbstart och Kiron började ettan! Efter bara fem nattpass blev jag knallförkyld och hemma några dagar. Höstens bytardag avklarades.

SEPTEMBER
September började med två barn som fångat min bacill och blivit jätteförkylda även de. Vi hade det lugnt och skönt i stugan några dagar. Hann med en massa pyssel.
Vi gick på överraskningsfest för Mark som fyllde 40 år. M fångade till slut också bacillen och blev förkyld.
Vi hade vår årliga surströmmingskräftskiva med min familj i Bollstabruk.
Jag gjorde här hemma illa ryggen och blev hemma en vecka, gick på flera dyra besök hos naprapaten.  Blev sakta men säkert bättre!
Vi fick också en ny familjemedlem denna månad, söta Alice!

OKTOBER
En väldigt aktiv månad! Oktoberfestmiddag med familjen Wusch. Kiron fyllde 7 år. En massa bak och pyssel. Tiril förkyld, IGEN!
Vi for på Helsingforskryssning bara vi i familjen.
Avslutade sen månaden med rolig all-in-Halloween med grannarna Wusch och Horns!

NOVEMBER
Mattias blev dunderförkyld.  Vi hade dock sen en jättehärlig helg i stugan med snö, och firade farsdag där.  Kiron fick äntligen sitt försenade bowlingkalas.
Tiril hade en långdragen magsjuka.  Jag gick på storslagen julfest med jobbet!
Och äntligen blev det första advent. =D

DECEMBER
Upptrappning inför jul!  Vi gick på julmarknad på Norra Berget i Sundsvall med familjen Wusch. Jag gjorde massa godis och julpynt, och julklappar inhandlades och gjordes. Vi firade Lucia men glädjen grumlades av att Alice var försvunnen. Hon hittades efter tre dagar påkörd. En jätteledsen dag, speciellt Kiron hade fäst sig så vid henne. =(
Till råga på allt fick Tiril några dagar efter magsjuka, IGEN! (Magsjukans år!). Så mitt jobb-år avslutades med vabb innan två veckors föräldraledighet över jul.
 Jag gick på mysig glöggkväll hos Theres.
Tre dagar före jul fick jag och M plötslig barnvakt och kunde gå på "Hobbit-Femhäraslaget" på bio. =)
Vi firade en ovanligt lugn jul med släkt, på annandagen hann vi med att bara vara hemma.
Helgen före nyår gick vi på tjusig 28-dagsbal på St Petri Logen med Christina och Mark. Och året avslutades med festlig nyår med familjen Fahlén, familjen Wusch och 4/5 av familjen Åslund.

Ännu ett i det stora hela fint år är till ända, Ett år som också haft sina dippar. Nu ser vi fram mot ett 2015 som jag hoppas blir ännu bättre!