söndag 2 januari 2011

Årsblogg 2010


Liksom tidigare år summerar jag upp vårt 2010 med en årsblogg! =) Mycket har hänt och inte allt kommer med, men lite roligt och kanske mindre roligt (mest roligt) har jag skrivit ner...


JANUARI:Väntan väntan väntan...På bebis som aldrig kom, inte denna månad iallafall, haha, vi passerade BF-datumet den 22:a Januari och fortsatte..! ...
Vi var på bio och såg Avatar, då Kiron var hos farmor på nyårsdagen. Vi packade förlossningsväskorna, och gjorde gipsavgjutning på stormagen. Jag boade, rensade, sydde och bakade, Kiron blev vaccinerad mot svininfluensan.
Jag fick en ny frisyr, bli fin inför bebisens ankomst.
Kiron var trotsig och slogs, även på dagis...Och utomhus VRÄKTE snön ner...







FEBRUARI:
Toppen denna månad var såklart den 7:e, då Tiril äntligen föddes!! Den sista magbilden...Vi for in den 5:e för ev. igångsättning, var oh så nervösa, men igångsatt blev jag. Kiron sov hos först farmor o farmor och sen mormor och morfar under tiden vi var på sjukhuset... Tiril föddes inte förrän natten till 7:e! Puh...Snön yrde ner den natten, på kvällen när jag andades lustgas och hade ont spelades melodifestivalen på radio, jag var trött så trött, och äntligen, kl. 01:21 kom hon!

De nästkommande veckorna (månaderna?)lärde vi känna varandra i vår nya lilla familj...

Kirons första möte med sin syster.


MARS:
Mattias fick jobb!!! Efter att ha varit hemma i över ett år fick han äntligen jobb, på sin gamla arbetsplats, tidsbegränsat men mycket välkommet! Alla befann sig i en helt ny situation, Kiron var van att ha pappa hemma, och dessutom hade han fått en liten lillasyster.
Trött var man, mycket trött, med amningshormoner och vaknätter....och längtan efter att sy fanns men mest blev det en kik på tygerna då och då, och fantasier. Sydde dock faktiskt dit ett kantband på en nästan färdig tröja, och gardiner till Kirons rum. =)
Tiril började le...=) Vi firade Ms födelsedag.

APRIL:
Vi firade påsk och vår 10-årsdag, och min födelsedag (och diverse andra födelsedagar..;O))
Man började kunna sitta ute på vår uteplats, vi tog många promenader i vårsolen...Som vanligt var vi sjuka en hel del också!
Jag fick min tjänst flyttad ut till Älandsgården...och M fick fortsätta jobba över sommaren, jippi!

Vi firade sista april i lugn och ro, Kiron var hos farmor, och vi gick bara och kollade på en brasa i närheten.
MAJ:
I maj började jag komma igång med min sömnad mer igen, och det kändes underbart. Vi hade en del trötta kvällar och nätter med orolig sömn...
Vi firade lite födelsedagar, och mors dag. Vi fick en härlig värmeknäpp, och Tiril började vända sig.

M började också så smått på uterumsbygget, äntligen!
JUNI:
. Vi firade bla. Marianne som blivit AT-läkare.

Tiril fick börja med smakisar, och det gick ganska bra direkt från start!
Vi var sjuka en hel del, hosta och ögoninflammation och magsjuka, och Kiron ramlade och gjorde illa handen.


Vi firade midsommar i stugan, besökte lite släkt, och tog årets första dopp!
JULI:
Denna månad var det fullt upp!
Jag och Mattias o Tiril gick ut och åt på Hamnkrogen, första "riktiga" restaurangbesöket på länge.
Det var VARMT ute, barnen kunde knappt ha kläder på sig (hehe och inte vi heller).

I värmen hade vi också dop för Tiril i Ytterlännäs gamla kyrka, blev en fin akt och ett fint dop!
Vi var uppe i mina föräldrars stuga en del och badade och njöt så mycket vi hann. Det blev lite havsbad också. Tiril fick för första gången prova på att bada i poolen. Vi hann även med släktträff, bröllopsfest för Roger och Carina, picknickar och att besöka Västanåfallet!
AUGUSTI:
Augusti kom med stor fart, sommaren över redan?! Denna månad träffade vi nykomlingen Albin som föddes i slutet på Juli.
Vi njöt av sommaren som var kvar, kokade saft, myste ute, firade några födelsedagar, badade mycket, och tog en tripp till Junsele Djurpark (enda semesternöjet detta år), M hade ju ingen semester så vi fick roa oss häromkring. Kiron åkte karusell själv för första gången på stans citymarknad. Uterumsbygget fortsatte...
Kiron började på storbarnsavdelning på dagis...och stortrivdes!
Jag fick en dag några timmar vuxentid, gick på café med Marianne och satt och bara surrade!!!!

SEPTEMBER:
Invigdes sjukt, vi har varit sjuka mycket i höst...Tiril hade sån hosta att hon fick sova sittande i babyskyddet!
Lillan fick sin första tand och sen har det gått snabbt med resterande!
Jag var på flera bytardagar och fyndade. Vi hade picknick i lekparker och njöt av höstvärmen...Blev en hel del besök på öppna förskolan också, mest med bebbarna, jag och Ia.
Vi hade lite barnvakt till Kiron och myste med filmkväll medan han hade det skönt i Sandslån.

Tiril höll mig vaken en del om nätterna, och det gick lite trögt med vällingen, men till slut så tog hon och började älska det!
Jag stod i valet och kvalet om jag skulle gå över till privat tjänst eller stanna kvar i kommunen...
På slutet av denna månad var jag och barnen i Bollsta och tog en tripp upp till Borgaberget tillsammans med mormor och morfar, moster Maria, morbror Thomas, och kusinerna Moa och Wilma.

Kiron var på 3-årskontroll denna månad.
OKTOBER:

Såklart var månadens höjdpunkt när Kiron fyllde 3 år!!
Med detta följde en hel del firande, och massor av presenter, och årets presenter var radiostyrda, hehe. I övrigt firade vi Halloween med skräckfilmer, vi byggde vägg i Tirils blivande rum, och fick besök av min vän Lena.

Vi tapetserade en fondvägg i vardagsrummet, bakade halvtjockkakor i bagarstugan, och jag ramlade i trappen...

NOVEMBER:Många sömnlösa nätter, och jag var trött, och med trötthet kommer ofta depp...men tröstade mig med att läsa och fastna i "Twilight"-serien...En kärlek!
Vi fick besök av Marianne och hade lite filmkväll, och vi firade farsdag och födelsedagar...
Vi piffade till här hemma, shoppade julklappar, hade barnvakt för första gången till Tiril några timmar och
var på bio och såg "Harry Potter och dödsrelikerna"
DECEMBER:Vi firar Daniel som fyller 30 år, vi pysslar med massa julförberedelser som pepparkakor, lussekatter och chokladkola. Vi ser på Kirons Luciatåg på dagis, och har mysig sillmiddag och filmkväll med våra vänner. Slutligen firar vi jul med släkt och vänner och massor av paket, och nyår i stillsamhet... =)

1 kommentar:

Tina sa...

Försökte efterlikna dig, men shit vilken tid det tog då bilderna skulle in..blogger är skumt, blir sånna avstånd mellan raderna om texten kommer in före bilderna. Jaja...hoppas du får en fin fortsättning på det nya året. Kram!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...