torsdag 2 juni 2016

Recept Kiwikaka, blommor och husmorstips ;)!

Hej! Jobbat första passet på över en vecka idag, skönt att vara tillbaka. =) Jobbar imorgon bitti också men sen är det ledig helg! 

Ett litet tips för enkelt och gott fika på nationaldagen kanske? För någon vecka sen bakade jag en Kiwikaka, hade kiwis som jag behövde ta reda på och googlade upp ett recept, fastnade för DETTA.  Jättegott! 


Kiwikaka
125 g smör 
1 1/4 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2-3 kiwifrukter
Sätt ugnen på 175 grader. Skala och tärna kiwin smått.
Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett i taget under vispning.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker noggrannt.  Rör ner blandningen i äggsmeten.
Blanda ner kiwibitarna, fördela jämnt. Häll smeten i en smord och bröad form, 1 liter. 
Grädda kakan nere i ugnen ca 50 min-1 timme. Låt svalna en stund i formen innan du vänder den.

Och så lite blommor igen då! Hehe! Fick en fin pelargon av mamma häromdagen, alla fyra pelargoner som jag har kommer ifrån henne. Hon är en riktig trädgårds och blom-älskare och skönt att kunna rådfråga! Kan ju hoppas jag ärvt några gröna fingrar! 

Idag har det fullkomligt exploderat ute i naturen, med både regn och sol på samma dag. Blommor som inte var där när jag gick till jobbet hade börjat blomma nu ikväll på vägen hem. Bland annat min favoritblomma i det vilda, Skogsstjärnan, tycker att de är så vackra. Nu får jag verkligen känsla av att det snart är midsommar! 


Till sist ett litet tips jag såg på instagram och testade. Har ni som vi fuskfårfällar från tex. IKEA så vet ni nog att de efter ett tag gärna blir sorgligt tufsiga och inte så fina, även om man tvättar dem så är de toviga. Läste tips att blanda sköljmedel och vatten i sprayflaska, spraya på och kamma med tät kam, en bit i taget. .Inte så jobbigt som man kan tro och resultatet blev jättebra! =) 
Före och efter (dålig bild tagen på kvällen så fällen är ju egentligen ännu vitare men fluffigheten ser ni väl) 
Nej nu är det hög tid för godnatt och sov så gott! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...