lördag 25 juni 2016

Gott tillbehör i sommar: Krossad potatis med vitlök!

Hej på er! Har er midsommar varit fin? Vilket kanonväder det blev!
Jag jobbar natthelg för fullt nu, har inte hunnit gå igenom bilderna från midsommar och våra dagar före men inlägg kommer så snart det är klart. ;)

Nåt jag kan dela med mig av är i alla fall ett recept på den goda potatis vi åt till grillat på midsommarafton, denna kommer det bli fler gånger i sommar, MUMS!! Och perfekt om du har kokt potatis över!
Finns många olika recept men jag gjorde en lite blandvariant som blev väldigt god.
Inte världens snyggaste bild men håll till godo. ;)

KROSSAD POTATIS MED VITLÖK
1 kg färskpotatis (el. vanlig, ej mjölig)
3 msk olja
4 vitlöksklyftor
nymalen svartpeppar
2-3 msk klippt gräslök
ev. flingsalt
Sätt ugnen på 225 grader. Koka potatisen mjuk. Häll av vattnet och låt ånga av en stund.
Blanda olja, pressad vitlök och gräslök under tiden.
Lägg potatisen på plåt med bakplåtspapper och krossa dem lätt med gaffel eller sked. Peppra potatisen och pensla/häll till sist över vitlöksoljan jämnt fördelat över potatisarna. Baka 15 min i ugnen.



1 kommentar:

solokatt76 sa...

Mmmmums! Har sett det där receptet och tänkt att det är nog gott eftersom vi brukar köra potatis och hela vitlöksklyftor i ugnen med timjan och tycker det är så gott.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...