tisdag 14 april 2015

Hannas gryta med fläskytterfilé, bacon och oliver, och så veckomatsedeln!

Hej! 
Idag har Kiron haft mellan 38.4 till 40.1 (!!) i temp större delen av dagen, så det har varit ännu en lugn dag, kämpar för att få i honom lite att äta och dricka för han har verkligen ingen aptit. 
Tiril fick gå på förskolan idag, första gången på två veckor! =) 
Jag har jobbat ikväll, och tack och lov meddelade M att Kiron inte hade nån feber ikväll, så vi hoppas nu att det värsta är över! 

Har varit kanonvarmt här idag, jätteskönt att sitta ute med sommarkläder. 

Här är receptet på grytan jag lagade till middag igår, vi hade tänkt äta fläskytterfilé i helgen men blev bjudna på middag av mina föräldrar så fläskytterfilén blev kvar. Jag gjorde som sagt en egen gryta med lite "man tager vad man haver". ;) Det blev en stor laddning och flera matlådor till senare. 

Hannas gryta med fläskytterfilé, bacon och oliver
ca 1 kg fläskytterfilé
Matfett att steka i
Chilipulver, Allroundkrydda, Paprikapulver, Salt, Peppar
1 tsk sambal oelek
1 1/2 gul lök hackad
2 pkt bacon
1 brk (200 g) majs (eller 2 hackade paprikor som  jag hade tänkt från början ;))
5 dl matlagningsgrädde
1 dl vatten
1 msk honung
2 msk vetemjöl
1 msk soja
1 msk kalvfond
2 msk svartvinbärsgelé
1-2,5 dl svarta oliver
Putsa och strimla köttet, stek det i smör i stekgryta. Krydda köttet med chilipulver, allroundkrydda, paprikapulver, salt och peppar efter smak, och 1 tsk sambal oelek. 
Ta upp köttet när det är lite brynt runt om. 
Klipp/strimla ner baconet i grytan och stek, Lägg ner löken och låt steka med. Häll över majsen (eller paprika) och stek en stund. Lägg tillbaka köttet i grytan. Strö över 2 msk vetemjöl om du vill ha lite redning (tjockare/krämigare), rör om. 
Häll i matlagningsgrädden och vattnet, smaksätt med honung, soja, kalvfond och svartvinbärsgelé. Låt puttra på en stund. Rör till sist ner oliverna och servera med tex. ris. Smaklig måltid! 

Här kommer också denna veckas matsedel, förra veckan blev det ju ingen. 
Hoppas ni hittar nån inspiration även om det blir en sån där enkel vecka då jag jobbar 4 kvällar! På söndag fyller jag år, men jobbar delad tur då så M lagar nåt hemligt åt mig på fredag! 

Nu tänker jag faktiskt hoppa i dusch och sen i säng för att läsa några rader, vet inte hur sömnen blir inatt men igår var den inge bra. Jag jobbar kväll imorgon med men får ändå inte sova länge. =P 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...