onsdag 19 september 2012

Spenderat dagen mest i köket...=)

Hej på er!
När jag vaknade imorse kände jag mig allt annat än pigg och kry, fyyy, magont och huvudvärk, såå tung i kroppen. Höll i sig hela förmiddagen...
 
Goa lilla skruttan, vilka härliga skratt ungarna bjuder på varje dag...Är så svårt att föreställa sig innan man blir förälder, är så mycket jobb och slit men allt uppvägs så av allt fint, kan låta som blaj men så är det verkligen. Hur har jag kunnat leva innan de fanns?
När jag väl piggat på mig, och klippt lite plagg (terapi) installerade jag mig i köket för ett antal timmar...Började med 3-veckorssallad...
Denna sallad känner ni säkert igen, har ju  gett recept tidigare.
 
Sen övergick jag till bakning, har ju en stor påse äpplen att ta hand om och passade på att fylla frysen med gott. Då dök också en liten hjälpreda upp.
 
Först ut en vanlig Äppelkaka i långpanna.
Denna äppelkaka i långpanna har också jag gett recept på tidigare, här.
 
Och sen denna goding, liknande men ändå lite olika, får ni recept på (hittade receptet på Matklubben.se) ;
 
Äppelkaka med cocos
4 äpplen
50 gram rumsvarmt smör
1 dl vatten
3 dl strösocker
4 ägg
4 dl vetemjöl
2 dl kokos
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
Skala äpplena och skär i skivor. Vispa ägg & socker poröst! Blanda vetemjöl, kokos, bakpulver och vaniljsockret och tillsätt i smeten. Tillsätt sist smöret och vattnet. Rör ihop smeten väl. Bred ut i en smord ugnsfast form. (Går även att göra i långpanna men då blir den inte så hög). Tryck ner äppelskivorna i smeten lite ojämnt. Strö lite socker och kanel över och grädda ca 45 min 175 grader. Jag strödde också över lite flagad mandel.
 
När bakningen var avklarad fixade jag dagens middag, Kålpudding. Länge sen sist så jag kikade runt på nätet efter recept och fastnade mest för detta (hittade receptet på recept.nu:
 
Kålpudding (kock Stefan Karlsson TV4s Nyhetsmorgon)
1 st vitkålshuvud
500 g fläskfärs
1.5dl grädde
2 msk flytande kalvbuljong
0.5dl kallt vatten
0.5 st gul lök
3 msk ströbröd
1 msk soja
1 msk sirap
mald kryddpeppar
salt
peppar
smör
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Skär bort roten på vitkålen skär ner huvudet i små tärningar.
3. Lägg en klick smör i en panna och fräs kålen. Krydda med salt och vitpeppar. Tillsätt en skvätt sirap men se upp så det inte bränner.
4. Lägg färs i en bunke och rör ihop med soja, grädde, buljong, sirap och kryddpeppar.
5. Skala och riv löken fint, tillsätt den, ströbröd och kallt vatten. Jobba ihop färsen och krydda med salt och peppar.
6. Rör ned en tredjedel av den varma kålen från pannan i färsen och varva sen färs och resten av kålen i en ugnsform. Toppa med kål.
7. Sätt in formen i ugnen 20 - 25 minuter.
8. Servera kålpuddingen med lingon
 
 
Provsmakat allt och det var jättegott! Så nu kan ni komma på fika ;o)
Nu ska jag och Mattias se på Annika Bengtzon igen, dax för "Röda Vargen"...Hade nån fundering på att sitta och sy ikväll men känner att jag varit igång hela dagen så skönast att bara sitta kvar i soffan och slappa ändå....
Ha det!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...