måndag 30 april 2012

Shepherd´s pie recept

Sitter på jobbet, nattperioden har börjat... Tänkte dela med mig av receptet på Shepherd´s Pie  som jag lagade igår. Receptet är utan Worchester sauce som jag nu hört brukar vara i. ..

Ing.;800 g mjölig potatis
2 dl mjölk
1 ägg
2 msk smör
50 g smakrik ost, riven
muskot
salt, peppar
Köttfärsfyllning: 2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 morötter
1 liten bit rotselleri
100g rimmat sidfläsk
olja till stekning
500 g "lammfärs" (men vi tog vanlig bland)
3 msk tomatpuré
1/2 dl rött vin
1 dl vatten
salt, peppar
riven ost
Skala och skär potatisen i bitar. Koka den mjuk i saltat vatten. Häll av vattnet. Vispa ner mjölk, äggula, ost och smör. Vispa moset slätt. Smaka av med lite muskot, salt och peppar.
Sätt ugnen på 225 grader.
Finhacka lök och vitlök.
Skala och grovriv morötter och rotselleri.
Skär fläsket i små bitar, och stek allt i olja tills det mjuknat och fått färg. Fräs också färsen i en rymlig panna.


Tillsätt grönsaksfräs i färsen, och tomatpuré, vin och vatten. Låt puttra under lock 10 min. Smaka av med salt och peppar.
 Lägg köttfärsröran i en smord ugnsform.

Spritsa eller bred potatismoset på köttfärsen. Strö över riven ost.


Gratinera mitt i ugnen i 15-20 min till fin färg.
Servera med sallad, smaklig måltid!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...