måndag 4 april 2016

Beskrivning på hur du viker ett origamihjärta av en sedel!

Hej! Tänkte jag skulle visa hur jag gjorde vikningen på sedlarna till Mattias födelsedag. =) Jag hoppas att det går att förstå beskrivningen. =P 

Jag vek av  de nya 200kr-sedlarna vilket funkade fint. 100 kr blev väldigt precis och 500, 20 och 50-lapparna funkar inte, de måste vara lite mer avlånga. ;) 
Fråga om ni undrar något, jag har gjort lite röda pilar här och där för att visa vik-riktning. 

1. Ha sedeln med ansiktet upp, det är "framsidan" fr.o.m. nu.  Vik upp hörnet kant i kant på ena sidan, både uppe och nere så det blir som ett kryss, se bild nedan. Viktigt att du trycker till ALLA viklinjer ordentligt med tex. nageln så det blir skarpt. 
 2. Vänd sedeln med andra sidan uppåt, "baksidan". 
 3. Vik in kanten mot kryssets kanter likt bilden. 

4. Vänd sedeln med framsidan upp igen. Sätt fingret i mitten av krysset och tryck till. Kläm in sidorna litegrann så det bildas som en triangel upptill och tryck ner den. Tryck längs viklinjerna. ;). 


5. Gör nu steg 1-4 med även den andra änden av sedeln. =) 

6. Nu ska den se ut såhär! 

7. Vik nu trianglarnas kanter mot övre spetsen, så spetsarna kommer kant i kant, se bild. ;) 
 Likadant på alla fyra hörnen. 

8. Nu hoppas jag att det går att se ordentligt för det blir lite pilligt. ;) Spetsarna som du nyss vikt upp, ska du nu vika på mitten mot den nedre spetsen, mittlinje mot mittlinje. Det ska bildas en kvadrat. 
 Gör likadant på alla fyra spetsarna så det ser ut som på bilden. 

9. Nu blir det ännu pilligare! På varje kvadrat ska du vika in kanterna mot mitten, kant i kant med mittlinje. 

 Så det ser ut såhär. 

10. Varje flärp ska du nu öppna på mitten och vika ner spetsen mot mittlinjen. 
 ...på alla åtta flärpar. Nu ser framsidan ut såhär. 

11. Vik sedeln längs mitten med framsidan inåt. 

 12. Lägg framsida upp igen. Vik nu längs kanten som på bilden, på båda sidor. 

 13. Det kommer nu vara en liten kant på baksidan, vik upp den mot ena sidan så den ligger plant. 

14. Nu ska framsidan se ut såhär, håll som på bilden. . 

15. Vik ner övre delen mot baksidan. 
16. Snart klar! Vik in kanterna på sidan litegrann så hjärtat får fin form. Är det nån ojämnhet nertill tex. så är det bara att vika in lite mot baksidan. 

Klar! 

Själv vek jag efter en youtube-video på engelska men deras sedlar har inte riktigt samma mått som våra. Men tycker du min beskrivning är krånglig är det bara att kika på youtube för engelska beskrivningar, haha jag vet inte hur jag ska göra en videobeskrivning utan kamerahjälp men kanske en annan gång. ;) 

9 kommentarer:

Annika sa...

Jättebra tutorial! Tack!

Fangoria sa...

Tack så mycket, vad kul att höra! =)

Anonym sa...

Vad fina dom blir. Jag har precis vikt tre stycken hjärtan som min systerson ska få i födelsedags present. Tack för en bra beskrivning! :c)

Anonym sa...

Riktigt bra beskrivning! Funkade hur bra som helst. Stort tack!

Anonym sa...

Det blev så otroligt fint! Tack för en fantastisk och pedagogisk beskrivning.

Annika L sa...

Tack för en mycket bra beskrivning, lätt att följa och förstå. Så nöjd med mitt resultat.

Johan sa...

Tack för detta! Jättebra förklarat!

Lenny sa...

Funkade lika bra med en femhundring :-) tack för en bra guide!!

Faster Andrietta sa...

Mkt bättre beskrivning än video där händerna oftast är i vägen 😊

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...