torsdag 14 april 2016

Chokladkaka med glasyr, födelsedagsuppvaktning, nya skor och bibblan!

Hej på er! 
Ja imorgon börjar då jobbhelgen... vi har också ett möte med banken imorgon, vi får se hur det går... =P 

Idag har jag grejat och donat i hemmet mest hela dagen, sysslorna tar aldrig slut men gjort en del "känner för det"-prylar också. Bland annat så har jag och Tiril bakat en jättesaftig chokladkaka, denna kaka bakade jag på jobbet för några veckor sen och tänkte jag måste prova hemma också.

 Skillnad dock att jag inte hade nåt kakao nu utan istället använde smält blockchoklad. =) Den blev jättegod, prova! 

Chokladkaka med glasyr
2 ägg
2 dl strösocker
1 dl smält smör
1 dl tunn grädde
1 msk kakao (eller som jag, 150 g smält blockchoklad)
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Glasyr: 
1 msk smör
1 dl strösocker
1 dl kaffegrädde (vi tog vanlig blandad med mjölk)
1 msk vaniljsocker
smör & ströbröd till formen
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form. Vispa ägg och socker vitt. Tillsätt smör och grädde. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och vänd ner i smeten. (Vi blandade mjöl och bakpulver och vände ner, smälte chokladen och blandade ner den sist. )
Häll smeten i formen och grädda nere i ugnen 40-45 min. 
Blanda glasyren under tiden och låt den koka upp. Fördela den över den heta kakan direkt när den kommer ur ugnen, och låt sen kakan svalna i formen. 

Efter middagen så åkte vi till familjen Fahlén och uppvaktade Ia, de grattade också Mattias samtidigt, fick en flaska bubbel. =) Blev sittande och pratade så det blev lite sent för barnen i säng men så blir det när vi ses för sällan. 

Jag och Mattias kröp i säng och såg klart "American Sniper" som vi började på igår. Bra film men tragisk, och den är verklighetsbaserad. 

Nu till lite shopping! En av anledningarna till Birsta var att jag och Mattias behöver nya skor... Det blev inte så, så vi klickade hem dessa från Zalando. 
Till moi. 

Till M. 

 Och igår fick jag äntligen tid att åka ner på bibblan!! Och barnen, de hittade många böcker de ville låna. Mycket fakta och vetande just nu som ni ser. =) 

Sen jag läste ut Camilla Läckbergs "Sjöjungfrun" har jag ju gått och toklängtat efter fortsättningen, så nu lånade jag bok 7-9 i Fjällbacka-serien och har redan börjat på Fyrvaktaren. Rekviem är sista boken i en dystopi-trilogi jag håller på med, Passion och Nattens Lekar är också delar av serier jag börjat på tidigare. Charlaine Harris Klubb Död är del tre i True Blood-böckerna, ni vet TV-serien med bl.a. Alexander Skarsgård. Enthralled och The 13th Sacrifice TROR jag är fristående paranormala böcker som jag blev nyfiken på (skulle kunna låna hem halva bibblan!). 
Sist men inte minst hittade jag "Grey" till halva reapriset på Willys. =D 
Japp, då vet jag vad jag läser i vår! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...