fredag 6 november 2009

Fredagsmys! (+ recept på Fläskfilé med dragondoft)

Åh vad gott jag mår nu!! Nyduschad och rena kläder, relativt nyäten, fredag, mys väntar, och har gott att äta till det också! Vi köpte nya Marabou-chokladen "Vinter", var riktigt god! Vi älskade båda "Sommar"-chokladen. Lillen ligger sen 30 min men vet inte om han somnat än...Vi ska se "Criminal Minds" och "Supernatural", bra att kunna spara favvoserierna till passande tillfällen!

Lagade jättegod mat efter ett recept jag haft länge men inte provat tidigare. Har en egen "receptbank" på diskett till datorn..hehe. Skrivit in massor med recept där under åren som gått. Bra att ha och bara söka i.
Vi var iväg i fredagsruschen och handlade, sen hem och lagade mat. Inget promenadväder idag. Sytt en del.
Kiron ser Bamse på lilla TVn vi tillfälligt har i köket, medan jag lagar mat. Han är inte så trumpen som han ser ut!
Me in "matlagningsaction"!
Det här är vad vi åt till middag, med pommes frites (längesen man åt det!)till:

Fläskfilé med dragondoft
500g fläskfilé 1/2 cm tjocka skivor
2 msk smör el. margarin
salt, peppar
250 g färska champinjoner skivade
2 msk smör el. margarin
2 kvistar dragon hackade (men jag tog torkad)
2 salladslökar hackade (bytte till 1 liten purjo)
1 dl vitt vin
2 dl vispgrädde
2 msk redning till ljusa såser
100g riven ost
Ugn 200 grader.
1. Hetta upp matfett i en stekpanna och bryn köttet. Lägg över det i en smord ugnsform. Salta o peppra.
2. Ansa champinjonerna. Hetta upp matfett i stekpanna och bryn svampen. Lägg den ovanpå filén. Hacka dragon och salladslök och strö över.
Koka upp vinet och grädden. Vispa ner redningen. Häll såsen över filén och strö över riven ost. Gratinera mitt i ugn ca 20 min.

Ha en bra fredagkväll!!!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...