söndag 21 september 2014

Saffransscones och krukpåsar!

Jag är ingen morgonmänniska, herregud så långt ifrån! Helst ska jag ha hunnit äta frukost och dricka kaffe innan jag träffar nån annan person, jag är rent hemsk annars. Men, ibland kan det vara en bra morgon. ;) Som imorse, då jag fick ett infall (sällsynt!!) att baka scones till frukost. Sagt och gjort, saffransscones blev det! Så enkelt, och goda! Receptet fanns på Ica.se. 

SCONES MED SAFFRAN
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 g smör eller margarin
2 dl mjölk
Smaksättning: 1/2 g saffran och 1 msk socker
ost eller marmelad till servering
Sätt ugnen på 250°C.
Blanda vetemjöl, bakpulver, saffran, socker och salt i en bunke. Finfördela smör eller margarin i mjölblandningen. Tillsätt mjölk och rör snabbt ihop till en kladdig deg.
Klicka ut 2 kakor, 8 bullar eller en längd på en plåt med bakplåtspapper (för 8 st). Jag gräddade mina i smord muffinsform, det blev 9 st. Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter.
Servera sconsen nygräddade med ost eller marmelad. Mums! 


Gokissen! 

Har länge varit så jätteless på våra gamla krukor till de största krukväxterna (som vi haft läänge!), har egentligen velat ha säckväv runt dem men för tillfället har jag ingen hemma. Så jag anammade detta med papperspåsar istället, blev riktigt nöjd ;) 

Har inte gjort nåt direkt speciellt idag, bara en lugn och skön hemmadag. Var och veckohandlade en sväng, skönt att komma iväg om så bara ner till Willys. :D  
Ryggen är betydligt bättre sen andra naprapatbesöket, men den blir fort liksom "trött" och jag har haft lite mer ont ikväll, har ju alltid varit kvällarna som varit värst. 
Ikväll såg vi "Dumma mej 2" hela familjen, herregud vad ungarna (och vi!) garvade, så härligt att höra! Barnen har sett den förr men M och jag hade inte sett varken ettan eller tvåan. 

Imorgon är det åter till vardagen, godnatt på er! 

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej vännen! var ett tag sen jag var inne. ser att du har pysslat med mycket fint i hemmets vrå som vanligt :-). jobbigt bara med ryggont, hoppas det snart blir helt bra!

kramisar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...