måndag 17 mars 2014

Köttfärspiroger och lite pyssel.

Idag fick jag en riktigt lång sovmorgon, var inte riktigt menat så lång men skönt och välbehövligt var det!!
 
Har inte hunnit med att fixa nån veckomatsedel än,  men den kommer... Jag jobbar 4 kvällar denna vecka så det ligger mest på M att bestämma mat.
Tänkte i alla fall dela med mig av receptet på köttfärspirogerna jag gjorde i lördags, kokelijoxade ihop lite efter befintliga recept och eget. =)
KÖTTFÄRSPIROGER
1 gul lök                                                                         
500 g nötfärs
1 msk olja     
3 tomater
3 msk tomatpuré
3 dl vatten
1 msk kalvfond                                                                   
1 tsk torkad oregano                                                                          
salt och peppar 
1 dl créme fraiche paprika & chili
1/2 dl riven ost                                    
1 förp färdig pizzadeg (à 550 g, familjepizza)                                    
1 ägg                                     
  
Sätt ugnen på 200˚C.
Skala och hacka löken. Skålla, skala och hacka tomaterna.
Stek lök och färs i oljan i en stekpanna. Lägg ner tomaterna och krossa dem lite med en stekspade. Häll i kalvfond, vatten och tomatpuré. Låt puttra en stund tills lite vätska försvunnit. Rör ner Créme Fraichen. Krydda med oregano och rör ner osten. Smaka av med salt och peppar.
Rulla ut degen och skär den i likstora fyrkanter. Fördela fyllningen på degen. Pensla runt kanterna med uppvispat ägg. Vik ihop dem till trekanter.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Pensla dem med ägg.
Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.
Servera pirogerna med en sallad. Gott!
 
Har hunnit pyssla lite idag! Börjat med lite ballong, lim och garn, står nu på tork...

Tiril fick testa lite decoupage!
 
Och ikväll tog jag mig an lite armstickning jag tänkt prova, skitkul var det!! Visar resultatet imorgon, i bättre ljus, skulle haft lite mer garn men det funkar ändå. Men mer garn ska iallfall köpas så jag kan göra fler gånger!
 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...