onsdag 15 februari 2017

Morgonlista och kvällslista från Underbara Clara.





MORGON
När går du upp?
Oftast ringer klockan 6.00, på vardagarna då jag jobbar kväll eller är ledig, bara kliva upp och fixa inför att lämna barnen. Jobbar jag själv morgon ringer klockan 5 om jag lämnar barnen, 5.30 om jag bara behöver bry mig om mig själv. På helgerna om jag får så kan jag sova till 9-10-tiden. 
Efter jobbnatt kliver jag upp oftast 15-16 tiden. 

Vad är det första du gör varje morgon?
Kikar på min mobil, ligger och vaknar till och läser lite aviseringar en stund innan jag kliver ur sängen. Sen brukar jag gå ner och slå igång kaffe-perkolatorn så kaffet blir klart medan jag klär mig och vaknar till, blir ofta släppa ut eller mata katter också. Läser och äter frukost oftast innan jag väcker barnen, (fast Kiron har börjat vakna tidigare och kommer ner strax efter mig, med villkoret att han tar med sig kläder själv! Och inte pratar för mycket! ) jag är inte trevlig innan mitt morgonkaffe. Är det helg så kanske jag har tur att Mattias kliver upp och slår igång kaffet, har jag ännu mer tur fixar han min frukost också. ;) 

Hur lång tid spenderar du i badrummet varje morgon?
5-15 min. Klär mig, borstar tänder och hår, tar på linser. Jobbar jag morgon sminkar jag mig innan frukost, annars blir det senare på dagen så jag går osminkad och lämnar barn. 

Är frukost viktig?
Suuuperviktig, dagens viktigaste och godaste mål. Jag kan äta en häst på morgonen! Och juice och kaffe, suck vad gott! 

Vad äter du till frukost?
Jag äter nästan alltid två sportbröds-mackor, en med kaviar och en med smör. Ost eller skinka, grönsaker och citronpeppar på. Ett glas juice och två koppar kaffe. 

Är du morgontrött?
Grymt morgontrött, men hatar att snooza, vilket plågeri! 

Vad har du för alarm?
En melodisk trudelutt på mobilen. 

Hur ser en perfekt morgon ut?
Nu vintertid: Barnen tassar ner själva och är glada och nöjda. Jag och Mattias sover vidare lite till. Får vakna till långsamt och lata oss. Mattias fixar frukosten som vi sen äter i sängen tillsammans. =) 
Eller om det är sommar går jag ut på baksidan och sätter mig i solen och äter frukost, det bästa som finns i detta hus, att det är läsida på baksidan så man kan äta frukost ute vid 6-tiden på morgonen! 
I stugan äta frukost nere vid sjön och läsa. Underbart! 

Vad är det bästa med morgonen?
Att man efter de där kopparna kaffe ändå känner sig rätt laddad inför dagen, speciellt om man fått en stunds egentid och läst lite. Det är först framåt förmiddagen som tröttheten brukar göra sig påmind. 

Hur går du helt klädd på morgonen?
Jag klär mig nästan direkt i mina vanliga kläder. Är det helg kan jag hasa runt i pyjamas till efter frukost. 

KVÄLL
När går du och lägger dig på kvällen? Ja...väldigt olika tider. Allt ifrån 22 till 02.30 (om jag har nattperiod kan det bli den senare tiden, eller om jag jobbat, 8.30 på morgonen!. ;)) Lediga helger sällan före 00.  Men oftast kring 23-23.30 antar jag. Väldigt sällsynt före 22. 

Vad är det sista du gör på kvällarna? Jag smörjer in ansiktet med nattkräm, händer och fötter med Helosan, tar på mig fleecesockar (somnar alltid med såna för är iskall om fötterna men vaknar under natten och sparkar av mig) och öronproppar. Bläddrar på mobilen en stund i mörkret tills ögonen faller igen. Alternativt ibland, mer sällan numer, läser jag en stund i ficklamps-sken tills jag blir trött. 

Hur lång tid spenderad du i badrummet varje kväll? I badrummet när jag väl kommit dit blir det kvällspink, ta ut linser, sminka av mig och borsta tänder. 10 min högst? 

Är kvällsfika viktigt? Nej. Har jag jobbat kväll är jag alltid hungrig och tar en macka och ett glas mjölk. Annars kan det bli apelsin eller ett glas fil. Är det helg blir det snacks eller ölkorv så då blir man ju ohungrig på det. Kan iallafall inte sova om jag är hungrig, men äter inte kvällsfika i dess rätta mening direkt. 

Är du kvällstrött? Väldigt sällan, men just nu är jag det. Kan vara trött tidigare på kvällen kring 18-19 men sen kommer jag in i andra andan och bara tjosan hejsan nu möblerar vi om typ. 

Vad har du för kvällsrutin? Ser till att katter är inne (på somrarna kan dom dock ibland inte dyka upp till kvällen när man lockar), och att dörrar är låsta. Släcker lampor. Laddat perkolatorn redan. Mattias brukar oftast ha fyllt vattenglasen. Kikar till ungarna innan jag går in och lägger mig i mörkret och bläddrar på mobilen en stund , Mattias har oftast lagt sig före (förutom då jag jobbar helg och han är ledig, då lägger jag mig och läser). 

Hur ser en perfekt kvällsstund ut? Nyduschad och fräsch, pyjamas på och vi ser nån spännande film eller serie. Eller krypa ner tidigt och läsa eller kika på nåt tillsammans där. Somna i lagom tid för att man är sömnig.  På somrarna att sitta i uterummet och läsa eller se film innan vi lägger oss. Gärna i renbäddad säng, superhärligt! 
I stugan är det bästa som finns när barnen snusar gott i våningssängen, brasan sprakar och jag om Mattias sitter med varsin bok innan läggdax, inne eller allra bäst om det är varmt, ute! 

Hur går du klädd på kvällen? Samma kläder som under dagen tills jag lägger mig, eller om jag är nyduschad myser jag oftast runt i pyjamas. Önskar jag kunde säga sexig negligé, haha, men nä vill inte frysa så det är oftast mjuka långbyxor, linne och typ kimono, totalt osexigt men galet skönt. 

Vad är det bästa med kvällen? Egentid, lugn och ro. Tid med maken, vi pratar som bäst då. Sen är det ju kväll som är min bästa tid för övrigt. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...