tisdag 14 februari 2017

Kladdkaka med kaffeglasyr och Nonstop, Scones med kanel, Alla hjärtan och veckomatsedlar!

Hej! Jag hoppas att ni har haft en fin Alla hjärtans dag? Själv har jag inte träffat familjen så mycket idag, jobbat kväll (och började 1h 45 min tidigare för ett möte idag). 
Men jag bakade en Kladdkaka med kaffetopping som överraskning till familjen innan jag gick! Det uppskattades! 

 Receptet måste sparas, den blev supergod (smakar lite som Kramforskaka), smakat en bit nu ikväll efter jobbet. Hittade det hos ICA. (där hittar du också fler varianter av topping!) Prova!!

Kladdkaka med kaffeglasyr och NonStop
200 g smör
4 dl socker
2 dl kakao (jag fick byta 1/2 dl kakao mot ca 60 g smält choklad, blev jättegott)
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 krm salt
4 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
Sätt ugnen på 175°C.
Smält smör och låt svalna. Rör hastigt ner socker, kakao, vaniljsocker, salt och ägg, ett åt gången. Tillsätt vetemjöl och rör hastigt till en slät smet. Häll smeten i en smord form (22 cm diameter). 
Grädda i mitten av ugnen 20-30 minuter. Låt kallna. 
Kakan sätter sig och blir fastare när den kallnar.

Glasyr:
50 g smält smör
1 msk kakao (tog istället 25 g smält choklad, men tog istället då bara 2 msk kaffe)
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
3 msk starkt kaffe
Non Stop
Blanda smält smör med kakao, vaniljsocker, florsocker och starkt kaffe. Låt svalna lite. Bred över kakan, toppa med Non Stops.


Jag har också pysslat klart en hjärtgirland idag, vikta pappershjärtan som jag stänkmålade. =) Inspiration hittas hos Helena Lyth. Årets enda Alla Hjärtans-pyssel. 

Tiril har också pysslat, på skolan, ett jättefint Alla Hjärtans-kort! 


I förmiddags tog jag också en liten extra promenad efter att jag lämnat barnen. Strålande väder! Runt 8 plusgrader! 

Vi har faktiskt firat Alla Hjärtans Dag redan i helgen eftersom jag skulle jobba ikväll, i lördags efter mello och barnen lagt sig festade vi loss på Heta räkor med habanero och vitlök, och Gratinerade grönmusslor med basilikasmör (Mattias köpt frysta, recept på förpackningen) och så bröd att doppa i spadet. Suuupergott, musslorna var det ju första gången vi åt hemma, men inte sista! ;) 

Såg till det "Fantastiska vidunder...", jag såg den ju på bio men M var det första gången. Synd bara att jag blev så trött (som resten av helgen!) så jag slumrade till i slutet.

Söndag morgon blev det också lite extra mys, jag vaknade tidigt och kunde inte somna om, lika bra att kliva upp och baka scones då och sen blev det långfrukost i sängen med Mattias (vi brukar se "Jorden runt på 6 steg" med Filip och Fredrik på helgmornar)! Blev inte mina vanliga miniscones utan blandade lite recept och gjorde med lite rågmjöl och kanel. Jättegoda! 

Scones med råg och kanel
1,5 dl rågmjöl
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
50 g smör
2 dl mjölk
Smaksättning: 1 tsk kanel och 2 tsk socker
Sätt ugnen på 250 grader. Häll upp mjölsorter, bakpulver, salt, kanel och socker i en bunke. 
Skär ner smöret i mindre bitar i mjölet. Finfördela smöret med fingertopparna till smulig deg. 
Tillsätt mjölken, rör till jämn deg. 
Dela degen i 2 delar, tryck med mjölad hand ut på plåt med bakplåtspapper runda kakor, ca 15 cm i diameter. Skåra ett kors och nagga med gaffel. 
Grädda mitt i ugnen 12-15 min till fin färg och genomgräddat. Låt svalna litegrann och servera. 


Förra veckan blev det ju ingen veckomatsedel i bloggen, men det var flera ganska snabba rätter eftersom vi ju hade firande och saker att göra. Vi åt: 
MÅN: Kycklingfilé med bacon och Jalapeño (recept kommer snart) 
TIS: Tacos (Tirils födelsedagsval!)
ONS:  Lax, potatis och fuskhollandaisesås 
TORS: Korv med bröd (H kvällsjobb)
FRE: Varma mackor med skinka
LÖR: Fryslasagne 

Och denna vecka jobbar jag fem kvällar, maträtterna har mest M valt, och helgen är inte riktigt klart förutom basen: 
MÅN: Hamburgare med bröd (H jobb kväll)
TIS: Korv med mos (H jobb kväll)
ONS: Köttbullar och makaroner (H jobb kväll)
TORS: Risgrynsgröt
FRE: Lövbiff och strips
LÖR: Kycklingfilé (H jobb kväll)
SÖN: Fisk (H jobb kväll)

Nej nu ni, inatt fick jag sova över 7 timmar nästan i sträck så det var bättre än på länge. Men trött är jag och nu är det godnatt! Kvällsjobb imorgon med innan två dagar ledigt. 

1 kommentar:

solokatt76 sa...

Åhh Vilken härlig alla hjärtans middag! Gott! Potatoskins är jättelätt att göra. Dela bakpotatis på mitten och baka i ugn (krävs runt 40 min). Gröp ur potatisen ur skalet och mosa ihop med vitlökssmör, smakrik ost och knaprigt stekt bacon. Lägg tillbaka i de tomma skalen och kör in i ugnen en stund till. Flottigt men gott 😆

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...