måndag 31 augusti 2015

Vinbärsmuffins med kardemumma och vinbärsglasyr

 
Än så länge går det ju att skörda vinbär, jag rensade vår rödvinbärsbuske härom veckan men svartvinbären har jag ännu inte tagit reda på. Men här är i alla fall ett tips om vad du kan göra av dina röda vinbär, fler tips hittar du under etiketten "Bak och gotta", eller om du söker på vinbär i sökfunktionen!
 
Receptet till dessa muffins hittade jag här, jag la bara till vinbär i glasyren. ;)
Vinbärsmuffins med kardemumma och vinbärsglasyr
12 stora muffins

2 ägg
2 dl socker
125 g smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
3/4 tsk kardemumma (stött)
Ca 2 dl röda vinbär
1/2 dl vetemjöl

Glasyr:
Ca 1,5 dl florsocker
2-3 tsk vatten
Några klasar rödvinbär.  

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret och tillsätt mjölken.
3. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smörblandningen när den svalnat lite.
4. Blanda 3 dl mjöl, bakpulver och kardemumma, vänd ner i smeten.
5. Blanda vinbären med 1/2 dl mjöl, rör ner i smeten.
6. Fördela smet i muffinsformar. Grädda mitt i ugnen ca. 20-25 min.

7. Låt muffinsen svalna innan du blandar glasyren till lämplig "tjock" konsistens. Pressa vinbären i en sil, det är saften du använder i glasyren. Bred över muffinsen och låt stelna.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...