onsdag 15 juni 2011

Tallinn-kryssning dag 3-5!

Eftersom det var en sån massiv mängd bilder jag ville visa från Tallinn så har jag delat upp resan i 2 inlägg. =)

Dag 3 Lördag:

I Tallinn fick vi sova ut lite mer än på båten, eftersom frukosten serverades ända fram till 11! *Gilla* som man skulle sagt på facebook...=) Men det var varmt i rummet, ingen AC, och myggigt ute, så i valet mellan att svettas ihjäl eller tappa nån liter blod så valde vi det sistnämnda...

Morgonutsikt från balkongen.... Sandstranden låg till höger om vårt hotell, men det var mycket folk som låg och solade på gräset längs strandpromenaden nedanför oss också.Och massor av båtar på vattnet hela dagarna, mest segelbåtar, men jag tror Tallinkfärjorna gick minst 3-4 gånger/dag!! Efter lördagens frukost använde vi hotellets faciliteter som ingick, simbassäng och 2 sorters bastu. Mysigt.
Sedan blev det en promenad längs strandpromenaden mot stan! Varmt, vi hoppade på en buss efter nån kilometer. Här hotellet från strandsidan. Vi har rummet längst upp till vänster, fönstren längst in där.
Strandpromenaden var väl trevlig men inte i särskilt bra skick, långa sjok av asfalten hade bara fallit ner....=)

När vi tagit oss in till stan gick vi på bio!! =) En jättestor biograf med flera våningar och minst 8 salonger...Syns i bakgrunden.
Blev "Pirates of The Caribbean-On stranger tides" i 3D. Första gången jag ser 3D, läckert, fast glasögonen satt lite illa på näsan. Man fick tänka bort den estländska texten, ibland gled ögonen dit automatiskt, men fokuserade man bara mer på vad de sa på engelska så gick det fint! Vilken bra film! Men saknar Orlando och Keira lite...

Efter det var det middagsdax! Den här dagen blev det Olde Hansa som fick spisa oss! De hade menyer på olika språk, däribland svenska. Läs denna utsirade och beskrivande text, haha, allt låter ju ljuvligt!
Fått gratis kryddsnaps och beställt varsin öl!

Vi satt på andra våningen här (fanns 3), och mycket små fönster, gjorde att det var ganska så mörkt, men massor av tända blockljus!
Var mycket folk där, men blev ännu tätare framåt kvällen! Vi hade tänkt beställa dessert efter maten men skippade det då de verkade ha så fullt upp, vi fick vänta nog länge på notan...
Mattias mat, lårben av hare med nån svampsås och matvete tror jag det var. Jag åt ankben i saffranssås. Smakade lika gott som det låter!!!! Och mycket kött!!
Toaletterna här var nästan som utedass fast med spolning...och tvättstället såg ut såhär. =)

Blev lite mer strosande, innan vi placerade oss på Krûg inn/Tristan & Isolde, där ölen skulle vara billig....och det var den! Ca 18 kr, och små maträtter som älgsoppa, älgpiroger m.m kostade runt 9,50!
Där satt vi länge, hade utsikt över stora torget i Gamla stan och satt och kikade på folk, och drack god öl och vin. Pratade också med ett annat par, han var från Skottland och hon från Tyskland, Derek och Martina, de var supertrevliga!!
Blev betydligt senare denna kväll, tror inte vi somnade förrän framåt 4. Tacksam för sent serverad frukost som sagt!

Dag 4 Söndag:

Utcheckning, vi låste in väskorna på Terminalen, och gick sen in på stan för sista titt och kanske nån shopping?

M var lite bakis, så vi var in på Rimi, en mataffär. Tycker det är intressant att se andra länders mataffärer, det kan skilja så mycket på varor från ens eget land. Detta var som ICA Maxi, de hade t.o.m. likadana kläder till salu där som på vårt ICA Maxi. Men det fanns också massor av spritsorter att köpa. Och chipspåsarna...Haha en supersize-påse för dom var på 220 g!!!!! Hihihi.. Denna påse jag köpte var på 125g. Estrella Doubles, 2 smaker, en räfflad och en slät sida på varje chips! Kul grej.

Sitter och slappar vid hamnbassängen medan M mumsar lite korv (piggat på sig, fick knappt i sig nån frukost tidigare). Pratar med dem därhemma, tror vi ringde hem minst 2-3 gånger/dag.
Sen sökte vi efter en annan restaurang som min pappa pratat om, och den var svårt att finna. Såg som vanligt en massa annat fint under tiden. Här Fat Margareth-tornet, tror jag det hette.
Hittade till slut Scotland Yard! Den ligger inte i Gamla Stan, men nära. Här är inredningen som en engelsk lounge/fängelse/bibliotek. Personalen är polisklädda. De har ett jättestort akvarium med pirayor.
Även här var ölen stora och goda...=) Ni anar inte hur varmt det var att strosa omkring, därav de stora mängderna öl!
Toaletterna var "elektriska stolar" där man kunde bli fastspänd både runt huvudet, händerna och fötterna...
Det blev sen lite koll i affärer, jag hade velat hitta ett par skor, sett billigare tidigare men nu sprang vi bara på svindyra affärer så det blev inget. Mot färjan kring 17-tiden. Vår färja är den vita.
Blev lugn kväll,bubblade och bastade, åt på A la Carte-restaurang Piazza (den godast tillagade fisk jag nånsin ätit, smälte i munnen!!!), shoppade lite tax free, såg lite karaoke. Vid 00 var M så trött så vi gick till hytten.

Dag 5 Måndag.

Frukostbuffé hade vi ju alla dagar, nice det! Här pratar M med mina föräldrar om hur det gått med barnen. Väntade en lång bussresa hem, vi kom hem runt 18.

Men trevligt har vi som sagt haft det, vill vi gärna göra om!