söndag 10 januari 2016

Recept Vit Chokladmousse och Geléhallonpannacotta!

Nu är jobbhelgen snart slut! =) Har haft mycket ryggont men glad att jag ändå härdat ut!
 
Här kommer två recept, på desserten jag hade med mig på middagen hos Fahléns i tisdags.
Båda är mäktiga och söta så lite räcker. ;)
Jag gjorde först geléhallonpannacotta, det finns många olika recept, men jag följde det jag hittade jag hos Jennys Matblogg!

Geléhallonpannacotta 10-12 p (9 i vårt fall. ;))
3 dl vispgrädde
25 geléhallon
Värm grädden i kastrull, vänd ner geléhallonen under omrörning. När alla hallon smält så häller du upp pannacottasmeten i små portionsglas. Ställ kallt minst 4 timmar tills det stelnat. (Jag gjorde dem dagen före).

Och receptet på vit chokladmousse hittade jag här på Tasteline, receptet är på 4 portioner men eftersom vi kombinerade med pannacottan så blev det lagom till 9 pers.

Vit Chokladmousse
100 g vit choklad
2 dl vispgrädde
1 ägg
Vispa grädden tjock. Bryt chokladen i bitar och smält den över vattenbad.
Vispa ägget hastigt och häll ner den smälta chokladen under fortsatt vispning.
Vänd försiktigt ner grädden och fördela smeten i glas. Låt stå i kylen minst tre timmar.

Toppa med geléhallon. ;)


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...