fredag 16 oktober 2015

Mördegskakor med choklad, Chocolate Chip Cookies, och Cornflakesdrömmar!

Hej!
 
Så var natthelgen igång! Men jag är ju ledig söndag i alla fall. =)
 
Lovade att jag skulle lägga ut recepten på de kakor jag bakade i förrgår, so, here goes!
 
Överst till vänster:
Mördegskakor med choklad 50 st
5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
200 g smör
50 g choklad
1. Blanda mjöl och socker. Tillsätt matfettet och finfördela det i blandningen, arbeta ihop till en deg.
2. Grovhacka chokladen och arbeta in i degen. Forma två jämna runda längder. Lägg dem kallt att vila en stund. Sätt ugnen på 175 grader.
3. Skiva ca 1/2 cm tjocka skivor av rullarna med vass kniv. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca. 12 min.
 
Överst till höger:
Chocolate Chip Cookies (stora sega supergoda!)
150 g smör
3 1/2 dl socker
2 msk sirap
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
4 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
(vill du ha chokladsmak på hela kakan i går det också att blanda i 2 msk kakao)
200 g hackad choklad (jag tog 150 g ljus choklad och 50 g smarties!)=)
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Blanda det med socker, sirap och vaniljsocker. Tillsätt ägget och äggulan och vispa ihop en liten stund.
Blanda mjöl, bikarbonat och salt (och ev. kakao) och häll sen ner det i smörblandningen. Rör ihop tills det är blandat.
Vänd ner chokladen i blandningen.
Klicka ut klickar av smeten på bakplåtspapper, inte för stora och inte så nära varann för de flyter ut mycket!! För mig blev det 14 st stora kakor, men första plåten gjorde jag kanske lite för stora. ;) Platta till klickarna lite.
Grädda nere i ugnen 10-12 min. Hellre ta ut dem för tidigt än övergrädda dem.
Låt kallna och njut sen av knapriga kanter och seg mitt. ;)

Nederst:
Cornflakesdrömmar ca 50 st
100 g smör
2 dl socker
1 dl rapsolja (eller annan matolja)
1 msk vaniljsocker
1 tsk hjorthornssalt
2 msk potatismjöl
4 dl vetemjöl
2 dl cornflakes
Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop smör och socker. Tillsätt oljan och vispa ihop. Blanda vaniljsocker, hjorthornssalt, potatismjöl och vetemjöl och rör ner det i blandningen. Rör till sist försiktigt ner cornflakesen, krossa dem lätt i handen först.
Forma köttbullsstora bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda i ca 15 min.
 
Happy baking! =D

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...