onsdag 17 juni 2015

Silviakaka i långpanna!

Ja, då är jag på upploppet inför semestern! Inatt och imorgon natt, sen är jag klar! =D
Idag har jag sovit läänge till att börja med, inför jobbnatten. Sen har jag bla. sytt klart ett hårband och klänning, och bakat en Silviakaka. Jag hann aldrig med nån till gårdsfesten så därför gjorde jag en nu till midsommar. =) Denna gång halverade jag detta recept (glasyren halverade jag inte helt utan tog ungefär 2/3) till en mindre långpanna, men jag lägger ut receptet till en stor långpanna eftersom jag tycker det är så praktiskt att kunna göra en stor sats direkt. Strödde på jordgubbsströssel denna gång. Ursäkta dålig mobil-bild men M har kameran med sig.

SILVIAKAKA stor långpanna 30x40 cm (42 bitar)
Kaka:

6 ägg
6 dl strösocker
3 dl vatten
6 dl vetemjöl
6 tsk bakpulver

Glasyrkräm:
200 g smör
2 dl strösocker
2 äggulor

4 tsk vaniljsocker
Kokos eller strössel att strö över

Sätt ugnen på 175 grader.
Kakan: Vispa ägg och socker riktigt poröst. Tillsätt vatten. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner i smeten så det blir klumpfritt.
Smöra och bröa långpannan.
Häll smeten i långpannan och grädda 20-30 minuter i nedre delen av ugnen. (testa med sticka i mitten så stickan är torr). Låt svalna något.

Glasyr:
 Smält smöret och ta av det från plattan, rör ner strösocker och vaniljsocker så det smälter ihop lite . Låt svalna något innan du tillsätter äggulorna. Bred glasyren över kakan, gör inget om den fortfarande är lite varm så smälter den ner bättre. Strö över kokos eller strössel.
 Låt glasyren stelna innan du skär kakan i rutor.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...