torsdag 1 oktober 2015

2 bakrecept med äpplen: Äppellimpa med honung, och Fyriskaka!

Idag har det varit en mysig dag med lilla sjuklingen, vi har sett lite film/TV, lekt och byggt pärlplattor. =) 

Jag har lagat go-middag, min fisksoppa med curry och vitlöksbröd till det, och sen även gjort "3-veckorssallad". Önskar jag var ledig i helgen så hade jag kanske kunnat baka kanelbullar till Kanelbullens dag! 

Men idag delar jag med mig av två äppelrecept istället, det är ju ännu säsong och jag gillar att baka med äpplen! Först Äppellimpa med honung, den blev lite frasig på utsidan och mjuk och god på insidan, jättegott! 
Sen Fyriskaka som jag bakade till fikat på jobbet en dag, enkel och god äppelkaka som jag faktiskt inte lagat förut, men det är helt enkelt som en sockerkaka med äpplen. ;) 


ÄPPELLIMPA MED HONUNG 2 limpor
(hittade detta recept hos ICA)



5 dl vatten
1/2 paket jäst (à 50 g) (jag bakade med torrjäst, tänk på att ha lite högre temperatur på degvätskan då, runt 40 grader)
2 äpplen
4/5 dl honung
1 tsk salt
7 dl rågmjöl
10 1/2 dl dinkelsikt 
Värm vattnet till 37°C (40 om torrjäst). Smula ner jästen i en bunke. Häll på vattnet och rör runt tills jästen lösts upp.
Riv äpplena grovt. Tillsätt äppel riv, honung, salt och nästan allt mjöl i bunken, spara lite till utbakningen.
Arbeta degen 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand.
Täck med bakduk och låt jäsa ca 1 timme.
Sätt ugnen på 250°C.
Ta upp degen på mjölat underlag och dela den i delar, 1 del per limpa. Forma till limpor och lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Täck med bakduk och låt jäsa ca 40 minuter.
Ställ in bröden i nedre delen av ugnen, sänk ugnsvärmen till 225°C. Grädda 30–35 minuter. Ta ut och låt svalna på galler.


FYRISKAKA
Ugn 175 grader
125 grader margarin eller smör
1 1/2 dl socker
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk mjölk
Garnering: 
2-4 medelstora äpplen
1-2 msk socker 
(1 tsk kanel)
Smörj och bröa en springform med löstagbar kant, 24 cm diameter. Smält matfettet och låt det svalna lite. 
Rör matfettet pösigt med sockret. Tillsätt ett ägg i taget och sen mjöllet, bakpulvret och mjölken. Häll smeten i formen. 
Skala ev. äpplena, skär dem i tunna klyftor. Stick ner dem i smeten tätt intill varandra. Strö över socker ev. blandat med kanel (självklart för mig, så gott!). 
Grädda kakan nere i ugnen 30-40 min. Servera ev. med grädde eller glass. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...