fredag 6 februari 2015

Vaniljhorn och Strösselkaka i väntan på födelsedag!

Hej! 
Nu är huset redo för en ny 5-åring, inatt 01.21 smäller det! =) Kan ni förstå att DET HÄR redan var 5 år sen? 
 Goa unge vad jag älskar dig!!  

Jag har haft fullt upp, bla. bakat lite småkakor och bullar, tänkte dela med mig av receptet på kakorna. 

VANILJHORN
60-70 st
200 g margarin el. smör
4 dl vetemjöl
2 msk vanillinsocker
Garnering:
3 msk strösocker
Blanda snabbt ingredienserna till degen. Forma degen till 1-2 cm tjocka rullar och låt dem ligga på sval plats en stund.
Dela dem i ca. 3 cm långa bitar med en kniv och forma bitarna till avsmalnande bollar. Böj kakorna något ochlägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper. 
Grädda i 175 grader ca. 12 min. 
Rulla de heta kakorna i strösocker. Låt svalna. 

STRÖSSELKAKA (hittade recepet här)
ca. 15 st (jag dubblade receptet)
50 g smör
1 dl strösocker
1 äggula
0,5 tsk bakpulver
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 msk färgglatt strössel
(+ strössel att rulla degbollarna i)
Vispa ihop smör och strösocker med elvisp.
Tillsätt samtliga övriga ingredienser, även strössel. För oss blev det blandat väldigt olika strössel, hade nästan slut på allt. 
Arbeta ihop kakdegen och rulla ut ca 15 st bollar.
Rulla bollarna i valfri mängd strössel.
Lägg strösselbollarna på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt.
Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 13 min. Låt svalna!


Vi har redan haft de första gästerna, mina föräldrar var förbi igår. =) Imorgon väntar förhoppningsvis de flesta gästerna men man vet aldrig. Några kommer iallafall söndag istället. 


Bakat kanelbullar också, första gången på något år! Mums! 

Köpte hem lite nostalgi-DVDs via facebook, kommer ni ihåg dessa serier!?

Haft fullt upp idag som sagt, men hann träna lite härlig core (bästa träningsvärken; magen!) och fixa köttfärsbiffar till middag, Så gott! 

Jag har sytt klart de sista presenterna ikväll (she´s gonna love it!), och M har slagit in Tirils paket, sedan blev det "Inte flera mord" i Maria Lang-serien. 

Nu ligger de som karameller i väntan på en stor tjej imorgon!


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...