måndag 3 november 2014

Strömmingsflundror med potatismos & lingonyoghurt, mer sjukt och veckomatsedel . 45

Hej! Börjar med ett recept från förra veckans matsedel, halverade strömmingsmängden till 2 personer då bara jag och M åt och barnen fick fiskpinnar och då räckte det också till matlådor. Var faktiskt jättegott med lingonyoghurt men går fint utan också ;): 

STRÖMMINGSFLUNDROR MED ÄKTA POTATISMOS & LINGONYOGHURT (4 p)
16-20 strömmingsfiléer
2-3 msk matfett
4 msk hackad dill
ca 1/2 tsk pressad citron
ströbröd
salt, svartpeppar
matfett till stekning
Potatismos : 
6-12 potatisar mjöliga
50 g matfett
2-3 dl mjölk
 salt
 vitpeppar
ev. persilja
Lingonyoghurt:
2 dl matyoghurt
1 dl lingonsylt
Skala potatisen och koka den som vanligt. Dela gärna potatisarna i mindre bitar så går det mycket fortare att koka dem mjuka, tar då bara ca 10-15 min. 
Skölj strömmingsfiléerna och låt dem rinna av. Lägg dem med köttsidan upp på en skärbräda.
Blanda mjukt smör med hackad dill och lite pressad citronsaft. Klicka ut smöret på hälften av strömmingsfiléerna, lägg resterande filéer ovanpå.  Vänd dem i ströbröd blandat med salt och peppar.
Stek strömmingsflundrorna i lite matfett på medelvärme tills de är genomstekta, 2-3 minuter per sida.
Värm mjölken till moset. Häll av vattnet från potatisen och mosa potatisen med tex. elvisp, mixer eller potatispress. Tillsätt smör eller margarin. Rör i så mycket mjölk som går åt tills moset är poröst. Smaksätt med salt, peppar och ev. klippt persilja.
Blanda matyoghurt och lingonsylt, servera! 


Idag fick M vabba med Tiril som blivit jättehostig, både nattetid och dagtid! Stackarn det verkar så jobbigt! =(
Jag jobbade morgonpass som avslutades med internutbildning och en promenad från ett annat håll än vanligt. Skönt ute idag. 

Sedan släppte M och barnen av mig på ICA Maxi och jag fick gå och strosa själv och fixa veckans "storhandling", var inte såå mycket vi behövde. Men fridfullt att handla själv för en gångs skull!! 

 Här är veckomatsedeln för v. 45, jag jobbar torsdag kväll men äter hemma de andra dagarna. Allt är tidigare beprövade rätter, ska se vad jag hittar på med kycklingen dock....  ;) Men receptet till Superenkel tacogratäng har jag ju lagt ut förut, här. =) 

Imorgon har jag äntligen lite mer tid, då ska jag blogga om vår Halloweenkväll. ;) 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...