tisdag 4 mars 2014

2 recept och veckomatsedel v. 10.


Hej!
Inte så mycket händer här just nu, fortfarande förkyld men bättre i alla fall, nu kan jag ju prata och hostar inte lika mycket heller. ;) Blir inte längre lika andfådd av att gå uppför trappan heller, även om jag ännu är slut. Så åt rätt håll går det!

Tänkte dela två recept. Den här rätten åt vi i söndags, recept ur boken "Moderna Mamman". Vi minskade lite på receptet då det bara var jag och M (barnen åt strips o kyckling), ändå blev det halva kvar till lunch dagen efter.;

GRATINERAD SQUASH MED SKINKA OCH MOZZARELLA/ ZUCCHINE CON PROSCIUTTO E MOZZARELLA

4 p
4 squash
200 g kokt skinka
Galbani Mozzarella (maken kom hem med riven mozzarella, ej menat men det funkade det med)
2 msk ströbröd
salt och peppar
Torkad oregano
Färsk rosmarin
Olja till stekning

Skär squashen i ca 1/2 cm tjocka skivor. Stek dem i lite olja och färsk rosmarin (tog sin lilla tid då det var så mycket, ändå använde vi bara 3 squash). Lägg ett lager i ugnsform, varva med skinka och mozzarella, lägg på nästa varv. Krydda varje lager med salt och peppar (och lite olivolja i originalreceptet). Fördela ströbrödet ovanpå översta lagret och baka rätten i 180 grader varm ugn ca 15 min tills den är spröd och gyllenbrun. Strö över torkad oregano.
Vi åt lite kycklingfilé till också, gott!


Och på alla hjärtans dag åt vi Hasselbackspotatis, kantarellsås och Lågtempererad rostbiff (på fransyska, jag är inte så förtjust i nötkött i vanliga fall, förutom mammas, men detta var i alla fall det bästa jag själv tillagat ;) ), med tomater (som blev jättegoda)! Lagade enligt detta recept från Arla:

LÅGTEMPERERAD ROSTBIFF MED TOMATER

600 g fransyska

Arla smör&rapsolja

34 tsk salt
1 krm svartpeppar
lite färsk timjan
300 g körsbärstomater på kvist
3 st lagerblad
flingsalt
Sätt ugnen på 125°.
Bryn köttet runtom i smör-&rapsolja. i en stekpanna. Lägg det i en ugnssäker form. Salta och peppra runtom köttet och krydda med färsk timjan. Stick in en köttermometer så att spetsen kommer mitt i köttets tjockaste del. Lägg kvisttomater och lagerblad bredvid köttet. Stek i mitten av ugnen tills köttermometern visar 60° för rött kött, 65° för rosa och 70° för genomstekt kött, 45-60 min. Ta ut köttet men låt tomaterna vara kvar.
Täck över köttet med folie och låt det vila. Höj ugnsvärmen till 250° och stek tomaterna ytterligare 10 min

Och här är veckans matsedel, den blev okomplicerad!

Mattias och Kiron var på bio idag och såg Legofilmen. Båda tyckte den var jättebra, Mattias sa att det var mycket vuxenhumor i den också. =)

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...