fredag 3 januari 2014

Vår nyårsafton och två mysiga kvällar därefter! Och recept förrätt och huvudrätt!

Ja dagarna går fort när man har roligt! Redan tre dagar in på 2014...

Vår nyårsafton blev ju inte som först planerat, men jättemysig ändå!
Vi åt först middag bara vi i familjen här hemma, och sen gick vi över till familjen Horn kring 19.30-tiden.

Vår meny bestod av förrätt:
12 skivor formfranska
3/4 dl majonnäs (lätt går bra!)
1/4 dl vispgrädde
1-2 msk mildrökt kaviar på tub, tex Kalles
1 msk hackad dill
1 msk hackad gräslök
1 msk hackad rödlök
Garnering:
finhackade ostbågar
räkor
löjrom eller svart kaviar
citronskivor
dillkvistar
Ta ut med rundel ur varje brödskiva med ett litet glas. Blanda resterande ingredienser till en röra. Fördela hälften av röran på hälften av rundlarna. Lägg på de övriga som lock. Bred på resten av röran ovanpå och på sidorna. Täck med plastfolie och låt stå och dra i kylskåp 1 dygn. Ta ut ur kylen och rulla varje bakelse i osbågekrosset. Garnera var och en med 3-4 räkor, löjrom, citron och dill.

och huvudrätt
600 gram fläskfilé
3 tomater
1 pkt bacon
1 brk champinjoner (stor), godast är med färska
3 dl grädde,
2 msk sötstark senap
1 vitlöksklyfta
 Kalvfond efter smak
3 dl riven ost
Bryn bacon och låt rinna av på papper, klipp dem i småbitar. Stek champinjonerna. Skär fläskfilén i 2 cm tjocka skivor. Bryn på båda sidor i stekpanna, salta och peppra.
Skiva tomaterna och lägg i botten på en smord ugnsfast form. Lägg den brynta fläskfilén och champinjonerna över.
Vispa ur stekpannan med 2,5 dl grädde, tillsätt senap, vitlök och kalvfond. Salta, peppra och ta en nypa cayenne om du vill ha lite sting i. Rör ner bacon i såsen
Häll såsen över allt i den ugnsfasta formen och strö över den rivna osten. Gratinera i 225 grader i ca 20 minuter. Grädda tills det fått fin färg.

 Enkelt men gott! Potatisgratäng och god sallad till. Barnen fick efterrätt, polkagrisglass med jordgubbar. Vi sparade oss till ost och kex.
Hos Horns var det familjen Horn, Theres syster, en familj (Lidén/Landgren) vi inte träffat förr och dessutom två hårlösa fyrbentingar, (Theres syster Erikas don sphynx-katter. Jättegosiga!).
Det blev massa prat, lite dans (Kiron var alldeles svettig!), ost och kex och annat trevligt.

Vid tolvslaget gick vi ut till isbanan och såg på raketer. De andra hade köpt såna thailändska rislyktor som de skickade upp. =) Sen gick vi hem och nattade barnen, jag och Mattias såg lite "The Hobbit" innan vi la oss. En mysig nyårsafton!

På nyårsdagen jobbade jag kort-kväll, 15.30-20.30.
Tiril såg ut som en liten jul-alv den dagen, hon hade själv valt klänning sen hon ratat den jag valt, men strumpbyxorna dög, så blev det bara så "alvigt" ihop. Sötnos.

När jag kom hem från jobbet den kvällen blev det ost och kex med massa goda tillbehör, och så såg vi klart "The Hobbit-En oväntad resa", vi kände att vi måste friska upp minnet innan vi ser tvåan!!

Och så igår hade vi bestämt tacos o glöggmys med familjen Fahlén, äntligen fick vi träffa den också, det blev ju uppskjutet pga. sjukdom sist! Trevlig kväll, blev lite mer ost och kex till glöggen, och lite Just Dance hann vi också med! =)



Idag har jag varit in på vårdcentralen för mitt öra. Jag har fått en infektion i örsnibben, fråga mig inte hur men troligtvis blev det på julafton, jag hade stora örhängen då, fast jag har haft dem förr också utan problem men nu blev det väl nåt smuts eller nåt vad vet jag. I alla fall har örsnibben svällt upp mycket, bultade och kliade och är jätteömt, så jag var in och fick tömma var *bläääk* och j-lar vad ont det gjorde!!! Har ett spritomslag där nu som ska dra ut varet, så får vi se hur det går, skulle höra av mig under helgen om det inte dämpades. Ja är det inte det ena så är det det andra.

Förutom det så har det blivit städning och lite rensning här hemma idag.

Nu ska jag slita mig från datorn, svårt att hinna blogga när man är ledig, haha! Vi tänkte ju hinna se nåt idag också.


2 kommentarer:

Maria sa...

God fortsättning! Ni verkar ha haft ett fint nyår! Jättefina hela familjen!

Kram

Anonym sa...

Vilka härliga dagar ni haft! nyårsmaten lät jättegod=). att ungarna orkade vara vakna så länge! mina ungar sa kl 20 att de ville gå o lägga sig, de var jättetrötta då.

söt liten Alv du har hihi=)

jobbigt med örsnibben! jag har problem med mina hål i öronen titt som tätt, kommer var o grejer så jag baddar med alsolsprit. har dock inte orkat gå till vc;-). hoppas det läker ordentligt för dig!

kram!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...