fredag 31 januari 2014

Ledig helg och pastagratäng med skinka, ädelost och salami.

Hej!
 Nu är det sååå skönt med ledig helg, jag hoppas att jag får sova ut lite.
Har jobbat morgon och sen haft Resultat-och-Utvecklingssamtal. Skönt att ha det avklarat.
Ungarna tyckte det var jättekul att gå på fritids/förskola idag, kortdag och M hämtade dem vid 13.30. =)
När jag kom hem lagade jag dagens middag, blev ett jättegott kokelijox. Lägger receptet nederst.
 
Hela familjen har hunnit med att bada idag också, så skönt att mjuka upp kroppen!

PASTAGRATÄNG MED SKINKA, ÄDELOST OCH SALAMI
5-6 p pastaskruvar
200 g skinka i bitar
1/3 purjolök strimlad
1/2 paprika i bitar
100 g fetaost
5 skivor salami
4 dl grädde (jag använder oftast Milda Mat 4 %, men man kan ju blanda vanlig grädde med vatten också)
2 dl matyoghurt eller fraiche
5 msk ädelost på tub (eller efter smak)
1 msk kalvfond
2 msk chilisås
2 msk vetemjöl, lite mjölk
lite grillkrydda
salt
peppar
fransk salladskrydda
Riven ost
Koka pasta och låt rinna av. Fräs skinka, purjolök och paprika en stund utan att det får färg. Koka upp grädde, matyoghurt och ädelost, blanda i chilisås och kalvfond. Red av med vetemjöl utblandat i mjölk och låt koka 2-3 min. Smak av med grillkrydda salt, peppar och fransk salladskrydda. Häll makaroner och skinkblandning i smord ugnsform, blanda om. Klipp över salamiskivor. Häll över ostsås och rör så det klibbar i allt. ;) Strö över fetaost och vanlig ost. Gratinera i ugnen 225 grader 10-15 min. Servera med sallad. Gott! (Tanken var att jag också skulle haft oliver i men det hade vi glömt att köpa, men är säkert gott. ;))

Diverse helgplaner och önskningar har vi, vi får väl se om de infrias.
Jag och M har sett rysare ikväll, "Nothing left to fear". Den var ok. ;)
Nu väntar sköna sängen! God natt!

1 kommentar:

solokatt76 sa...

Ahhh pastagratäng! Det var längesen jag gjorde. Och aldrig på det där viset så det får man kanske lov till att testa nån dag!!

Försökte oss oxå på en rysare igår men jag var sopslut efter allt som hänt på mitt jobb senaste tiden så jag somnade innan det ens hunnit hända nåt "rysligt"..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...