fredag 4 oktober 2013

Recept på "Tacogryta med chorizo" och "Pastagratäng a la minute", pyssel och prinsessor!

Fredag, älskade lediga fredag!
Idag har jag och skruttan varit lediga och grabbarna varit på skola/jobb. Har städat och sytt lite. Kiron fick ju kortdag och de har haft fredagsmys med Disneyfilm sen...
 
Igår kväll var jag och Kiron på skolan och gjorde årets temabok, de har ett tema varje år som de arbetar kring. Alla barnen och föräldrar från förskoleklassen var där, och blev en liten fikastund också. =)
Här är Kirons fina bok!
 
Han hade förresten gjort dessa fina igår också, en till mig, en till pappa och en till Tiril! Och han förklarade: "Vet du varför de är lite röda och så rosa i mitten? Det är för att jag älskar er, kärleken är rosa och röd!" Gulleplutten, hjärtat smälter...! Idag har han gjort 2 till, en för sig själv och en för familjen. 

Vår fredagsmiddag blev detta, som jag tänker ge er recept på, var jättegott!
TACOGRYTA MED CHORIZO
Matfett
1 chorizo tunt skivad.
400 g köttfärs
1 gul lök hackad
2 vitlöksklyftor hackade
1 paprika hackad
1 tomat hackad
1,5 dl majs
1 påse tacokrydda
1 brk tacosås valfri styrka
1/2 dl chilisås
2 dl créme fraiche
Bryn färs, gul lök och vitlök i matfett. Lägg korv och grönsaker i grytan, stek någon minut med färs och lök. Häll i tacokryddan, créme fraiche, chilisås och tacosås.
Rör ordentligt, sjud med sporadisk omrörning 10-15 min. Servera med ris och sallad.

Och igår åt vi också något gott, en enkel och jättekrämig pastagratäng!
PASTAGRATÄNG A LA MINUTE
1/2 påse pastaskruvar (eller annan pasta...)
2 pkt tärnat bacon (ca 400 g)
1 gul lök hackad
2 vitlöksklyftor finhackade
2 morötter rivna
3 dl matlagningsgrädde
1 dl créme fraiche
1 fond du chef vegetarisk (men jag tog vanlig grönsaksbuljongtärning)
Riven ost
Salt & peppar
Koka pasta. Stek bacon, lök och vitlök. Blanda i morötter, grädde och créme fraiche. Rör ner smulad buljongtärning. Låt puttra en stund. Smaka av med salt och peppar, det ska smaka ganska mycket då smaken "bleknar" i ugnen. Häll pastan i ugnsform, blanda i baconsåsen. Strö över ost. Gratinera i 225 grader 15 min tills gratängen fått fin färg.

Sist men inte minst, en liten bild från vårt familje-fredagmys! Barnen ville se på roliga djurklipp på youtube, och Tiril tyckte både pappa och jag skulle vara  prinsessor, haha M fick lite hår!
 
Nu ska vi ha vuxentid, blir lite action-scifi! "Oblivion". Ha en fortsatt fin kväll!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...