fredag 8 januari 2016

Årsblogg 2015!

Nu är 10 dagars ledighet slut och dags för nattjobb! Känns faktiskt ganska bra, fast jag har ännu ont i ryggen, lite dubbelt. Barnen var iallafall överlyckliga för att få gå på skola och förskola.

Här kommer min årsblogg! Klicka på collagen för att se dem större, som vanligt. ;) Lägger också ut det mesta men inte allt av det jag pysslat och lite sytt, mest för mig själv som lite översikt.

JANUARI
Vi inledde året med ost & kexmys med familjen Fahlén, samma datum som året före. ;) I övrigt en månad med mycket sjukdomar, Mattias, Kiron och Tiril åkte alla tre på halsfluss medan jag bara hade "vanlig" virusinfektion och sjuk jag med. Tiril fick dubbla penicillinkurer då hon fick tillbaka sina streptokocker efter kort tid. Så det var en väldigt lugn månad, men vi hann med skridskopremiär för Tiril och att njuta lite av vintern!
 
Dock hann jag sy ovanligt mycket till mig själv denna månad!

FEBRUARI
Ännu mer sjukt! Kiron fick magsjuka, och Tiril var inte helt pigg efter sin streptockinfektion utan klagade över yrsel och ljud i öronen, inte pigg på sin 5-årsdag heller. Det visade sig att hon hade kraftig öroninflammation, troligen som följd av streptockockerna. Så det blev en TREDJE penicillinkur och detta bara i början av februari!!
Vi pysslade inför Alla hjärtans dag, grottade ner oss i nya suveräna serien Jordskott, rensade till bytardag, och Kiron blev återigen förkyld...heja. På Alla Hjärtans Dag fick vi erbjudande om barnvakt så vi passade på att gå ut och äta och se på hela två biofilmer på tu man hand. ;)
Vi plussade oväntat på stickan, men innan vi hann smälta det drabbades jag av akuta magsmärtor och fick åka in och opereras för utomkvedshavandeskap den 24:e. ='(
Jag blev sjukskriven tre veckor efter det, så det var lugna gatan här hemma som gällde, men en grillpremiär med familjen Wusch orkades med. ;)
 

En del av månadens pyssel och sömnad!

MARS
Jag var sjukskriven stor del av månaden så det var fortsatt mycket lugnt, och Mattias och barnen hade sportlov. Vi gick på biopremiär för Tirils del och såg Big Hero 6. Våren hade kommit och vi började sitta i uterummet. Åt grill-lunch med familjen Wusch ute på Smitingen en solig dag. Tiril hade barnkalas. Vi sålde på vår vanliga bytardag... Sakta men säkert blev jag piggare och mindre yr, började jobba igen. Jag gjorde vår i hemmet, påskpysslade och så firade vi Mattias 34-årsdag!


APRIL
Jag och Mattias firade 15 år tillsammans! Tiril blev återigen sjuk och var hemma två veckor då det ju var påsklov också, Mattias var ledig med barnen;). Jag jobbade påskhelgen men vi åkte sen och firade med den traditionsenliga påskmiddagen hos mina föräldrar. Det blev några påsklovsdagar i stugan (Mattias och barnen mer än mig), härlig premiär för året!
Kiron var ordentligt förkyld igen!
Jag fyllde 34 år och uppvaktades av M med hemlig middag, själva födelsedagen spenderades på jobbet men jag firades dagarna före och efter. ;)
Vi gjorde vår i hemmet och tapetserade barnens rum. Var på intressant öppet hus på brandstationen, och sen firades Valborg på bästa sätt med familjerna Fahlén och Wusch!



MAJ
Kiron fick åka in med ambulans mitt i natten med falsk krupp,  och M fick ta med sig en sjuk Tiril också, då jag var på jobbet och kände mig helt hjälplös. En deppig månad i mångt och mycket, Ias fina mamma gick bort och mycket kändes mörkt och jobbigt. Jag använde som så ofta metoden "rensa i röran" när jag var nere. Tiril åkte dit på feber om och om igen och vi kollade upp hennes magsmärtor i samband med detta, det visade sig att hon har körtelbuk!
Vi började med Linas Matkasse, och blev lite piggare när vi hade en dag med relax, utemiddag och Eurovisionsfinal (vi vann ju!)  med Theres, Samuel, Christina och Mark!  Sist men inte minst åkte vi dit på magsjuka alla i familjen utom Tiril, men hann ändå fira Mors dag innan månaden var slut (och som så ofta jobbade jag då själva morsdagen var så vi firade i förskott) ;)
 


JUNI
Jag gick på Irenes begravning...
Vi firade nationaldagen med stughelg, sen var det den årliga gårdsfesten på förskolan!
Barnen gick på sommarlov och Mattias på föräldraledigt (vi behövde ta ut Kirons kvarvarande föräldradagar så vi hade semester och föräldraledigt omlott, totalt 9 veckor var), jag jobbade till midsommar och gick sen på semester! Midsommar firades uppe i stugan med familjen Wusch.
Veckan efter for vi iväg på vår inbokade tripp till Åre, tre nätter på mysiga Holiday Club med bad, tur till Frösö Zoo i Östersund och hisnande omgivningar med vacker natur, snö mitt i sommaren på fjället, och otroliga vattenfall.
Månaden avslutades med dop i naturen för söta Clint!




JULI
Äntligen kom lite sommarvärme om så bara för några dagar och det blev lite bad! Barnen sov några nätter hos farmor och jag och Mattias var först ut på bio (Jurassic World) och några öl på Skeppet, sen dagen efter var vi på min brors 30-årsfest (kombinerat med några till jubilarer en 150-årsfest!) med 80-talstema. Hade så galet roligt och dansade mer än jag gjort på år!
Sen var det ganska en ganska kall sommarmånad med några solglimtar och en hel del regn. Vi besökte Hemsö fästningen för första gången med barnen. Jag och Mattias firade 3-årig bröllopsdag med hotellnatt och spa på Hotell Hallstaberget medan barnen hade det bra med mina föräldrar i stugan!
Vi var sen i stugan resten av månaden med korta turer hem, njöt av stuglivet och sommaren.
Stort smolk i bägaren var dock att vi fick veta att en nära älskad anhörig är allvarligt obotligt sjuk. Önskar att man kunde hjälpa!!! ='(
Vi hade nattbesök av Marianne, familjen Horn och sen familjen Fahlén. Min semester övergick i föräldraledighet.
Vi grattade Clint på 1-årsdagen, och sen hann vi också med möhippa och svensexa för bror och svägerska på en och samma helg. =D





AUGUSTI
Månaden inleddes med buller och bång på lillebror Johan och Kikkis bröllop! Såå fin ceremoni och tårarna bara rann, och sen en rolig bröllopsfest! Vi var toastmasters och det var jättekul att få planera och greja. =) Fick ju också pyssla lite. ;)
Vi fortsatte njuta i stugan, var under sommaren i två omgångar hundvakter till lilla energiknippet Lakris!
Mattias var in och gästspelade på jobbet en vecka medan vi var fortsatt lediga. Sommarvärmen kom till sist!
Vi hemestrade först till Västanåfallet med mina föräldrar och bror med familj, och sen till Junsele Djurpark och Nämforsen med Mats med familj. =)
De 10 sista lediga dagarna spenderade vi mest hemma i Härnösand, med havsfest hos familjen Horn, födelsedagsuppvaktningar, takbyte på uterummet, badtur ut till Starredsnäset, lunch på Smitingen och middag med Fahléns!
Sen hade vi en stolt 2a-klassare och en stolt Nyckelpiga (äldst på förskolan) i familjen! =) Jobbstart såklart för oss båda igen, en lång sommarledighet slut!
Vi sålde återigen på bytardag och avslutade sen månaden med den årliga surströmmingskräftskivan hos mina föräldrar.







SEPTEMBER
Vi fick några sista soliga somriga dagar innan hösten slog till med besked! Mest Mattias blev dunderförkyld. Vi skördade våra bärbuskar och bakade kakor, gjorde svartvinbärslikör och krusbärsmarmelad. Skördade hos mina föräldrar och satte eget vin på jäsning. ;)
Vi fick en härlig stughelg och kräftmiddag med Marianne. Jag målade och donade med möbler här hemma tills jag gjorde illa ryggen på jobbet och fick ta det lite lugnare.
Ekorrhjulet tog fart på riktigt igen med alla vardagsrutiner och sjukor, men vi var också på rolig Flower Power-fest på Sankt Petrilogen tillsammans med Christina och Mark.  




OKTOBER
En massa bak och pyssel denna månad!
Min eldbukssalamander som jag haft i över 19 år dog. =(
Barnen var sjuka med hosta i omgångar och vi fick skjuta på inplanerad kräftmiddag med Mats, Hanna och Clint ända till slutet av månaden.
Kiron var t.o.m. krasslig på självaste 8-årsdagen men den blev fin ändå.
Vårt vin blev färdigt och avsmakades med nöje. Barnen fick höstlov med mig och vi tog. bl.a. en dag på Technichus och en tågtripp till mormor och morfar där barnen fick övernatta.
Vi gjorde vinter i stugan, och jag hälsade på min gamla vän Lena och söta nykomlingen Edwin!
Sist men inte minst firade vi utklädd Halloween med grannarna Horns och Wusch, älskar´t!

 




NOVEMBER
En MYCKET trött månad, tror jag skulle kunnat sova hur mycket som helst, och vi fick inte sova ordentligt om nätterna...
Jag inledde med ryggont och var hemma en vecka. Vi gick på gåsmiddag på Sankt Petrilogen. Firade fars dag för alla pappor, och jag var på fest med arbetsgänget!
Ganska mycket pyssel inför jul och fix i hemmet. Jag blev efter att ha vabbat en dag med förkyld Tiril dyngförkyld och hemma en vecka igen... Mattias smittades han med, han har varit mycket sjuk i höst.


DECEMBER
Ni kan inte tro det, men Tiril fick åka in med ambulans akut för kruppanfall! Båda barnen under samma år för samma anledning!
Vi hade glöggkväll med grannarna, firade lillRobin, och förberedde en massa inför jul med pyssel, godis och bakning. Jag jobbade Lucia men fick se Tirils Luciafirande på fredagen.
Vi fick en ny familjemedlem på prov, söta Ester!
Julen firades med släkten både här hemma och hos andra, tre olika firanden.
Vi gick på 28-dagsbal och till sist firades året ut med familjen Wusch och en till familj vi inte träffat förr, Andersson. =)  











2015 blev ett väldigt aktivt och socialt år! Vi har gjort så mycket roligt! Men jag har också känt mig väldigt stressad ofta, vi har haft det lite trassligt med sjukdomar och väldigt dålig sömn, det har varit bakslag och ledsamheter. Ser fram emot vad 2016 har att ge!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...