lördag 10 juni 2017

Lätta sockerkaksmuffins med citronglasyr!

Hej!
Dessa muffins bakade jag på nationaldagen. Smeten är vanlig sockerkakssmet, recept ur min gamla kokbok "Alla sorters kakor" som jag fick när jag var sju. ;) 
Lätta luftiga muffins med citronglasyr
2 ägg
2 dl strösocker
2 3/4 dl bakpulver 
50 g smält smör 
1 dl mjölk el vatten. 
2 tsk vaniljsocker el. rivet skal av 1 tvättad citron
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver med smaktillsats (vanilj el. citron). 
Rör ner blandningen i äggsmeten. 
Tillsätt det smälta matfettet blandat med vätska.Rör om till jämn smet. Häll smeten i en väl smord och bröad form, 1 1/2 liter. Grädda i ca 35 min. Stjälp upp kakan efter några minuter. Låt svalna under form. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...