lördag 31 december 2011

Gott nytt år! Sjuk nyårsafton med ändrade planer....och lite recept-tips! =)

Gott nytt år på er!!
Hoppas ni haft en fin nyårsafton. Klockan kryper ju närmare och närmare 00-slaget... Jag och M sitter just nu och kikar lite på vår traditionsenliga film, "Sagan om Ringen.". Så underbar!
Vår nyårsafton har dock inte varit som planerat, då det var meningen att jag skulle jobba 7-16 idag, och 13-20.30 imorgon. De planerna gick dock i stöpet då jag blivit dunderförkyld, den värsta förkylningen på länge!! Har över 38 i feber trots febernedsättande...men alvedon och ipren hjälper iallafall så pass att jag orkar sitta uppe. Trött är jag dock, och har vilat en del idag... Jag jobbade igårkväll trots feber, det gick väl sådär, men det förvärrades under natten, den var hemsk, både för mig med feber och för barnens skull, som också är jättesjuka! Hosta hosta och hög feber. Stackars små gryn. Kiron äter så superdåligt så vi funderar om han åkt på halsfluss igen...
Iallafall, vi har gjort det bästa av vår ofestliga nyårsafton.
Barnen fick nyårspresenter, Kiron en kassa-apparat, Tiril en docka.
Kiron fick också denna mössa jag sytt med inspiration av en köpemössa som blivit för liten.
Vi har också ätit 3-rätters (har dock inte större matlust, inte barnen heller...)
Till förrätt åt vi Crostinis med hemgjord Skagenröra, ett recept jag hittade på ICA när de hade smakprov:

ca. 2 dl créme fraiche
 ca 1 dl majonnäs
ca 1 dl vispad grädde
ca 300 g räkor, hackade
1 kruka färsk dill
1/2 pressad citron
1 röd lök, hackad
1 liten påse riven Västerbottensostg
salt och vitpeppar
stenbitsrom
Hacka och blanda alla ingredienser utom stenbitsrom. Klicka på kex och lägg på stenbitsrom! ( På ICA serverade de på nachochips, jättegott!)
Gott var det, trots dålig aptit!
Till huvudrätt åt vi kräftor, ljumma i spad gjort efter Ms mammas goda recept!
Give me five, pappa!
Kidsen och M går ut för att tända nya marschaller.
Vi spelade lite spel...."My Líttle Pony!"
Till efterrätt åt vi Cheesecake med Jordgubbs o Smultron-yoghurt.

100 g pepparkakor
100 g digestive
100 g milko smör
400 g philadelphiaost
2 ägg
1 dl socker
2 1/2 tsk vaniljsocker
4 dl mild milko yoghurt jordgubb och smultron
1/2 dl flagad mandel
florsocker
Sätt ugnen på 150 grader. Krossa pepparkakor och digestivekex. Smält smör och blanda med smulor. Tryck ut i form med lös kant, 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugn 10 min. Låt svalna. Höj ugnstemperaturen till 225 grader. Vispa 350 g philadelphiaost, ägg, socker och vaniljsocker med elvisp. Häll smet i form, grädda 20 min. Ta ut kakan och låt sjunka ihop. Stäng ugn. 
Blanda 50 g philadelphiaost och yoghurt. Häll över kakan. Ställ i ugn och låt stå tills yoghurten stelnat. (Tog en bra stund, vi satte tempen på strax över 100 istället). Häll över mandel, skivade jordgubbar och pudrat florsocker. 

Gott nytt år på er mina vänner, hoppas att 2012 blir fantastiskt!

3 kommentarer:

Maria sa...

Oh vilken otur ni har med era sjukdomar!! Hoppas ni kryar på er snart!!
Måltiderna igår ser väldigt goda ut, hoppas det smakade lite iallafall trots förkylning! :)

Vilken snygg mössa!

Gott nytt år på er!!

Kramen

solokatt76 sa...

Så trist att ni blev sjuka på nyåret, men maten såg mumsig ut!! (haha nu ska jag kommentera din mat igen..men den där "räkan" såg ju jättebamsig ut.. ;).....)

Kram

Fangoria sa...

Haha Sandra, du har helt rätt! Denna gång skyller jag på feberyra! ;o)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...