lördag 28 december 2013

Vår jul 2013!!

Vi har haft en såå härlig jul! Som ni kanske märkt blev det också en liten bloggpaus, behöver det ibland för att få sakna bloggen lite (och kanske ni behöver sakna mig också?)

Dagen före julafton var det som vanligt en massa mys med oss, men också en hel del fix. Skinka, avsmakning av julmat, klä gran och inte minst slå in alla julklappar!

På julaftonsmorgonen var barnen faktiskt snälla nog att ligga kvar i sängen tills vi sa till dem ;) De fick som alltid öppna några morgonpaket. =) Kirons innehöll byxor jag sytt och Wii Skylanders Swap force. Tirils innehöll prinsess-set jag sytt och ett slott med ljud och lampor (köpt begagnat men funkar ;)) Glada barn! Kiron hann spela en liten stund innan det blev dags att åka till mormor och morfar, vi kom dit lagom till Kalle Anka!
Efter det blev det som vanligt alldeles för mycket och för god mat!

Fotograf Kiron tog några bilder på oss innan vi for...var inte meningen att Tiril skulle vara med men hon tyckte annorlunda, hehe.




I år var där "bara" vår familj, mina föräldrar och min äldsta syster Anki, få för att vara oss, är vi alla syskon med familjer så blir det stojigt ibland!
Efter ett tag kom tomten äntligen förbi på sin runda, barnen spanade efter lyktan i fönstret! Och tänk, de hade varit snälla i år också! =)

Mattias tog sen över julklappsutdelandet. Ludde fick också några paket, trots att han morrade både en och två gånger åt den där skummisen i röda kläder...
Det hann lekas lite med julklapparna innan läggdax, och film blev det sen för oss vuxna, "Tomten är far till alla barnen", kult!

På juldagen blev det mer lek och testande av julklappar. Vi fick snart sällskap av min bror Johan med hans Kikki, Robin och Hannis. Min vän Marianne kom och vi bytte klappar också!

På eftermiddagen for vi till svärmor Haidie och hennes Voitto för firande. Ms bror Mats och hans Hanna var också där. God mat och julklappar igen! Kiron har byggt massor av Lego i jul!!!! Lycklig unge! Och Tiril bjöd in farbror Mats på kafferep med sin nya servis, med bestämda regler om hur allt skulle gå till, var bara för Mats att följa!

När vi kom tillbaka till mina föräldrar (där vi skulle sova en till natt) var min syster Maria med familj kvar och barnen öppnade sina paket från dem och Johan med familj. Bla. ett mikroskop, analysera!!

Jag och mamsen tog en kvällspromenad med lilla Ludde när barnen lagt sig. Disigt och halt, plusgrader i luften, skönt men konstigt julväder.

Blev testande av en julkapp från Marianne på kvällen, frågespel om filmer, både nutid och dåtid och riktigt kul tyckte de flesta (var mina föräldrar, min äldsta syster, bror Johan och hans Kikki, och jag och Mattias där, Maria med familj hade åkt hem). =)

På annandagen blev det hemgång! In på affären och handla ingredienser, hem och fixa sig och laga mat. Strax kom svärfar Roger, hans Carina, svåger Mats och hans Hanna på middag och julklappsutdelning. Mer fina klappar till ungarna och även till oss (vi har fått en del prylar i jul fast vi inte skulle ha nåt, haha! ;))
Jag lagade fläskfilé i mascarponesås, potatis och sallad till, och till efterrätt blev det glass med pepparkakssmulor och glöggsås. Lägger ut recept om nån dag? =)
Trevlig kväll fast jag blivit knallförkyld, en liten extra julklapp =/! Bla. fick Kiron instruera Mats i hur man spelar Wii Star Wars Lego. =)

Barnen är så nöjda med alla sina klappar, Tiril har fått mest prinsessprylar och Kiron mest Lego, precis som de önskat sig! Och allt annat var också till belåtenhet, för det är ju inte alltid man vet vad man önskar sig heller! Tackar släkt och vänner så jättemycket för alla fina klappar!!! Men det bästa har ju ändå varit att få umgås! =)
Här är Tiril med sin nya handväska, hon har en gammal mobil i den som hon pratar i titt som tätt, mest med "pappa" Kiron, hon själv är mamma. Älskade ungar vad ni är härliga!

Såklart har vi gjort en del annat sen juldagarna också, bla. varit en snabbis på mellandagsrean, men mer om det i ett annat inlägg, för nu räcker det med bildbombning. ;)

Den här lilla texten tycker jag passar in så bra på jularna nuförtiden;

1 kommentar:

solokatt76 sa...

Verkar som ni haft en bra jul!! Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...