torsdag 16 december 2010

En upptäckt för mig som 80-tals filmfantast, och recept på superenkel risotto!

Idag gjorde jag en för mig ny upptäckt, ganska konstig eftersom både jag och Mattias är 80-talsfilmfantaster, och speciellt all fantasy och mycket science fiction från 80-talet... När jag var på Erikshjälpen med Ia hittade jag denna lilla Musiksage-bok (fanns inget kasettband till dock).
När jag nu googlat på den så hittade jag ju som jag trodde en film med titeln "Hjältarnas Karavan-Ewokernas återkomst", och även en till film "Ewoks-flykten från Endor"... Mig själv veterligen så har jag inte sett dessa filmer, isåfall var jag för liten för att minnas riktigt (de kom 1984 och 1985 och då var jag 3 och 4 år...) Nu vill jag ju gärna se dem! Självklart verkar de vara svåra om inte omöjliga att få tag i, så önska mig lycka till med det, och tipsa mig gärna om ni vet var de kan finnas. =) Idag har jag och Tiril som sagt varit med Ia och Albin på Erikshjälpen...annars har det blivit lite sytt...och Kiron har gått sin sista dag på dagis för 3 veckor, nu blir han hemma på jul-lov.
I helgen planeras julfix ;lägga in sill, koka chokladkola, kanske nåt mer, tänker inte vara ambitiös och göra särskilt mycket i år och ska nog skippa knäcken, M vill inte få tandvärk, Kiron kan nog inte äta dem, och jag ids inte göra bara till mig. Men chokladkolan kan jag inte vara utan!
Och på lördag håller vi också på spåna på lite mys med Ia, Daniel och barnen, vi vill se "Tomten är far till alla barnen" (ett måste!) och dricka lite glögg och umgås. Jag kanske wippar ihop nåt med den där smaksatta grädden, hehe.

Igår gjorde jag en superenkel men god risotto, här kommer det ungefärliga receptet på en stor sats:

RISOTTO MED FÄRS &INGEFÄRA
600 g köttfärs
1 msk olja
3,5 dl ris
2 tsk ingefära
svartpeppar
lite kajennpeppar
8 dl buljong
Frysgrönsaker efter smak
Soja efter smak
Fräs färsen i oljan, finfördela grynig. Tillsätt ris och kryddor, fräs någon minut.
Häll på buljongen och låt allt koka 10 min under lock.
Häll i frysgrönsakerna och låt koka ytterligare ca. 15 min. Smaksätt med soja. Vi tog också en klick créme fraiche till, gott!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Får inte 15-timmarsbarnen gå även nästa vecka, tisdag och onsdag? Har för mig att det såg ut så på schemat..Måste nog ringa och kolla på måndag så man inte kommer på tisdag och får skämmas för att man inte har någon koll ;-).
Hoppas ni får en mysig jul!!
/Erika Backberg

Fangoria sa...

Erika:
=) Jo jag tror de får var på tisdag och onsdag också, men av nån anledning (vet inte varför själv nu) så tyckte jag Kiron kunde vara hemma hela julveckan...=)
Tack detsamma, ha en härlig jul!

Lena Theres sa...

Hmmm.... Försökte se om den inte fanns i nån av fantasyaffärerna här men hittade dom inte på nett... kan gå innom outland å höra om dom vet nåt imorgon efter jobb. men annars finns dom på e-bay. :o)
http://search.eim.ebay.no/DVDer%20og%20filmer/236-1/?ev=1&en=50&es=1&kw=ewok&el=0&ect=236-1&eb=S%C3%B8k

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...