tisdag 8 december 2015

Juldoftande banankaka!

Hej!
Ledig idag! =) Som alltid hinner jag inte med så mycket som jag hoppats, världens tidsoptimist eller har för höga krav...? Jaja. =) 
Har iallafall tagit reda på bruna bananer igen, det blev en till kaka, inte samma recept dock! 
Väldigt god kaka måste jag säga, med ingefära och kanel. Receptet hittade jag HÄR. 
Juldoftande Banankaka
3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
3 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk ingefära
2 tsk kanel, malen
100 g smör, (eller maragarin)
1/2 dl mjölk
2-3 st bananer
1. Smält smöret och låt det svalna lite. 
2.Vispa ägg och socker poröst. 
3. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dem under omrörning.
4. Rör försiktigt ner smör och mjölk.
5. Smöra och bröa en form (jag tog springform 24 cm i diameter). Häll i smeten.
6. Skiva bananerna och fördela över kakan.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 200 grader tills provstickan är kladdfri, ca 40 minuter.

Imorgon är jag också ledig men jag och Tiril ska iväg på VC där hon ska vaccineras, de har fått in mer vaccin nu. Brukar vara lite bök med bussar och gå hit och dit, hörde att det skulle bli busväder imorgon men håller tummarna för att det inte stämmer! 
Iallafall, har inte finulat klart på veckans matsedel än så den kommer imorgon! =) 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...