torsdag 18 december 2014

Trillingnöt och Hasselnötsfudge!!

Hej! Här kommer så det utlovade "pralin-inlägget", mer julgodis! Recept på Trillingnöt och Hasselnötsfudge:
 Trillingnöt (ca 45 st):
 100 g Hasselnötter
200 g +150 g Mjölkchoklad
50 g mörk choklad
Rosta hasselnötterna i torr stekpanna tills skalet börjar spricka, sen kan du gnugga bort det mesta av skalet med en handduk (får nog använda händerna en del också ;)- Smält 200g mjölkchoklad och rör ner nötterna. 
Ta upp tre och tre och lägg dem på bakplåt att stelna.
 Smält sen 150 g choklad och doppa nötterna en andra gång för tjockare lager. Låt stelna och ringla till sist lite smält mörk choklad över med en gaffel. Låt stelna ;) Förvara svalt. 

 Hasselnötsfudgen misslyckades jag först med, jag glömde ta koktid och råkade hälla upp lite för tidigt så det stelnade inte. Men jag provade att koka om den med gott resultat, efter ca 10 min tjocknade smeten och blev segare, den ska hålla för kulprov! Fudgen är en lite smuligare sort, påminner om "Sockergotta" som min mamma brukar göra, fast med nötter. =) Smakar Brownies! 
Med fördel rostar och skalar du nötterna även till detta godis!! 

Hasselnötsfudge ca 25 st (enligt boken "Julgodis" i Livets goda-serien, men för mig blev det runt 40 här med, beror nog på hur stora bitar du vill ha. ;)
2 1/2 dl mjölk
4 dl strösocker
1 dl kakao
1 krm salt
50 g rumsvarmt smör
1 dl hackade hasselnötter
1. Koka mjölk, socker, kakao och salt i ca 25 min i en tjockbottnad kastrull. Rör om då och då så den inte bränns vid. 
2. Klä en liten form med bakplåtspapper (ca 20 x15 cm blir bra)
3. Rör ner smöret i fudgesmeten och häll den direkt i formen. 
4. Strö över hackade hassenlnötter och tryck ner dem lite i fudgen. Låt stelna och skär i rutor eller bryt i bitar.


1 kommentar:

solokatt76 sa...

Jisses vilka fina praliner!! Gillar dock inte trillingnöt men fudgen såg god ut!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...