lördag 17 november 2018

Spansk afton!

En kväll i Augusti körde vi middag med spanskt tema!! Eviva España!




Trerätters på temat, så mycket gott! 

Jag och Samuel hittade och gjorde förrätten: Gazpacho (kall grönsakssoppa) med bröd. ;)

Gazpacho
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
3/4 gurka
1 grön paprika
1 röd paprika
2 burkar hela tomater (à 400 g)
1 dl olivolja
3 msk vinäger
salt och svartpeppar
Skala och grovhacka lök och vitlök. Skär gurkan i mindre bitar. Finhacka paprikorna och spara lite till garnering. 
Mixa lök, vitlök, gurka och paprika med tomater, olivolja och vinäger till en slät soppa. Sila den genom finmaskig sil. Smaka av med salt och peppar. 
Häll upp i glas och garnera med finhackad lök och paprika. Servera med bröd. 

Theres och Mattias hittade och gjorde huvudrätten: Tapenade och prosciuttofylld kyckling med patatas bravas!


Och sen efterrätt, jag och Theres; Mojitoglass!

Mojitoglass 4 p
2 äggulor
3/4 dl florsocker
rivet skal och pressat skal av 1 lime
2 msk färsk hackad mynta
1 msk rom
2 1/2 dl mellangrädde (men vi tog Soya vispgrädde)
Vispa ägg och florsocker poröst. Vispa ner lime, mynta och rom.Vispa grädden och blanda den med äggsmeten. Häll smeten i 4 portionsformar. Frys glassen 4-5 timmar. Låt glassen tina i kylen ca 30 min innan servering. Stjälp ev, upp glassen. Dekorera med mynta. 

I slutet på Augusti jobbade jag också min sista jobbdag för ett tag! Den 27e började min skola. Tiden har rusat iväg sen dess, hinner knappt tänka. Men såå skönt att vara ledig kvällar och helger, ångrar inte att jag tog helt tjänstledigt. Snart kanske jag kan orka jobba lite extra igen men det tar vi då. 
Kram och ha en fin lördagskväll! 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...