tisdag 27 november 2018

Min andra tatuering, en alruna. ;)

Första inlägget bloggat från min nya dator! Slog till på en faktiskt på Black friday, jag har behövt en ny för skolan länge. Känns bra och det var väldigt behövligt som sagt!! 

Iallafall, första inlägget från nya sköna datorn får bli min nya tatuering som jag skaffade förra måndagen, 16e! =) Min andra, största hittills och förmodligen största överhuvudtaget, jag har iallafall två till jag vill göra men inte lika stora. En av dom är ett "måste". ;) 

Jag har velat ha denna länge, en alruna! Inspirationen och betydande kopplingen för mig är Sagan om Isfolket av Margit Sandemo, hennes böcker är ju varifrån vi fick barnens tilltalsnamn. Det är även en blinkning till Harry Potter som också hör till mina favoritbokserier. ;) 
Alruna även kallad galgdocka och mandragora.

" Historik
Alrunans frukter omnämns redan i Gamla Testamentet, bland annat i Höga Visan kapitel 7 och Första Moseboken kapitel 30, som kärleksäpplen (dudaim). Frukterna ansågs verka som ett afrodisiakum med en stärkande effekt på könsdriften. Alrunan hade stor betydelse inom den tidiga grekiska medicinen. Enligt Dioskorides brukade mandragoraroten kokas i vin och ges till dem som plågades av smärtor och sömnlöshet, eller som intöcknande medel inför operativa ingrepp.

Folktro
Alrunarotens utseende kan med lite fantasi liknas vid en naken människokropp, vilket ofta har tolkats magiskt. Det var inte ovanligt att rötterna kläddes i kläder som en docka och bars som amulett.
Om alruna användes som amulett ger det förmågan att väcka kärlek och underlättar förlossning.
Roten ansågs bringa lycka till ägaren under hela hans levnad, men han var tvungen att före sin död sälja amuletten till lägre pris än vad han själv givit, i annat fall skulle han förlora sin själ.
Inom häxkonsten anses alrunans rot vara oumbärlig vid förtrollningar. Detta torde ha verklighetsgrund p.g.a. dess innehåll av hallucinogena ämnen. De som uppträdde på ett onormalt sätt, var som förhäxade, upplevde helt enkelt ett narkomaniskt rus. 
Enligt äldre legender skulle alrunorna uppkomma ur "den ofrivilligt låtna säden av en ung renlevnadsman som fått ända sitt liv i galgen".
Roten frambringar ett hjärtskärande skri när någon försökte dra upp den ur marken, och den som drog skulle då ögonblickligen falla död ner. För att klara sig undan detta skulle man binda fast alrunan i svansen på en svart hund. På så sätt skulle endast ett hundliv förspillas för varje alruna.
Den som fått en alruna till skänks var för alltid fast i den ondes grepp.

Växten nämns flera gånger i J.K. Rowlings böcker om Harry Potter (där den ofta går under det vetenskapliga släktnamnet Mandragora) samt i Margit Sandemos stora romansvit Sagan om Isfolket. I fiktion ges alruna sällan samma funktion/verkan i olika böcker; växtens betydelse varierar med författaren. I Achim von Arnims novell Isabella av Egypten har en alruna en nyckelroll. Den tar även plats i filmen Pans Labyrint (spanska El laberinto del Fauno) som en växt som underlättar huvudrollsinnehavarens moders förlossning.

Läkekonst
Rotens medicinska verkan kommer av ett antal verksamma alkaloider.
Man har isolerat över 80 olika substanser i Mandragona-släktet (alltså inte nödvändigtvis i just alruna, men många av dem, däribland även andra delar än just roten), bl a alkaloiderna apoatropin, atropin, belladonider, hyosciamin, skopolamin (synonym hyoscin), cuscohygrin, hyoscyamin, 3-alfa-tigloyloxytropan, 3-alfa,6-beta-ditigloyloxytropan.

Bland Icke-alkaloider har man funnit sitosterol och beta-metylsculetin (synonym scopoletin).

Europeisk alruna ansågs som medicinalväxt hålla särskilt hög kvalitet och betingade ett högt pris som konserverad rot. Efterfrågan motsvarade inte alltid tillgången, och förfalskningar förekom. Vanligen skars de falska alrunorna ur hundrovor."

Jag gjorde även denna gång tatueringen hos Jocke på Hultman Family Tattoo, tog drygt 2,5-3 timmar. Gick mycket bättre med smärtan än vad jag trodde först, var bara på slutet det var lite jobbigt men man dåsade liksom bort. ;) 




Här är mina bildförlagor som jag bad honom pussla ihop, ville ha kvinnokropp men med lite mer sirliga bladverk som på högra bilden. 


Hittade typ dagen efter en klänning hos Nelly.com för 179 kr och kunde inte låta bli att beställa den fast den var väl somrig, den blev ju perfekt till tatueringen!! =DD
 

Så jäkla nöjd! 

Min nästa önskade tatuering är även den av betydelse och symbolik till favoritböcker. ;) Återkommer förhoppningsvis med den. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...