onsdag 27 juni 2018

Lakritsmaränger, och Minimaränger med vit choklad

Till Kirons födelsedag i Oktober bakade jag bl.a dessa söta minimaränger. Ville testa ny variant så det blev en med vit choklad och en med Lakrits! 
Recepten hittade jag HÄR och HÄR. men har ändrat litegrann i iallafall ena. ;) 



 Minimaränger med vit choklad
3 äggvitor
2-3 dl strösocker efter smak
1 krm ättika eller 1/2 tsk citron
100 g vit choklad
Sätt ugnen på 100 grader varmluft, 125 vanlig, och förbered två plåtar med bakplåtspapper. Smält chokladen i vattenbad. Ta den från värmen och låt svalna. 
Vispa äggvitorna med 1/3 av sockret till fast vitt skum. Tillsätt ättika/citron och resten av sockret och vispa tills det blir styvt (så man kan vända bunken utan att smeten rinner ut). 
Vänd försiktigt ner chokladen i marängen, rör så det fördelas jämnt. 
Spritsa/klicka ut små maränger på plåtarna. Grädda mitt i ugn 30-40 min tills de känns bra, testa gärna med en maräng så du inte tar ut dem för tidigt. . Låt svalna på plåten ordentligt. 


Lakritsmaränger
2 äggvitor
1/2 krm ättika
1 dl socker
1 tsk lakritspulver
Sätt ugnen på 100 grader varmluft, 125 vanlig. Vispa äggvitorna en minut, tillsätt ättikan. Tillsätt socker och lakritspulver i omgångar, vispa tills äggvitorna blivit fasta. Smaka av med mer lakritspulver efter smak. 
Spritsa ut lagoma maränger på plåt med bakplåtspapper., Grädda ca 50 min, de ska vara lite sega i mitten. Testa gärna. Vill du ha dom frasigare låt eftertorka längre i ugnen. Servera som de är, eller smulade över vaniljglass. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...